Ondřej Soukup: Jak se Rusko vmísilo do prezidentských voleb v USA

Ondřej Soukup: V době sociálních sítí lze násilnosti, a možná třeba i válku, vyvolat zpoza počítače například na petrohradském předměstí - Foto: Radko Kubičko

Ondřej Soukup: V době sociálních sítí lze násilnosti, a možná třeba i válku, vyvolat zpoza počítače například na petrohradském předměstíFoto: Radko Kubičko

Každý z nás to asi zažil. Hledáte na internetu třeba sportovní boty a následujících několik týdnů se vám reklama obchodů s obuví zobrazuje na Facebooku nebo jako bannery na jiných stránkách.

Mohou za to nástroje, které sledují váš pohyb na webu. Z hlediska zadavatelů reklamy je to skvělé, nemusí utrácet za reklamu lidem, které to nezajímá. A i spotřebitel, hledající pohorky, ocení, když mu nikdo nebude vnucovat třeba baletní piškoty.  

Jenže úplně stejné mechanismy fungují i pro šíření podstatně méně nevinných věcí a mohou pomoci vyvolávat konflikty, ovlivňovat volby a možná i vyvolat války. Na technologické giganty jako je Google, Facebook nebo Twitter tak roste tlak, aby přestali strkat hlavy do písku a přijali svůj díl zodpovědnosti. 

Dobře je to vidět na vyšetřování ruského vměšování se do loňských amerických voleb, které momentálně probíhá v Kongresu. Facebook v pondělí oznámil, že petrohradská agentura Internet Research Agency zaplatila za reklamu několika stovek stránek a skupin přes 100 tisíc dolarů. Přičemž témata stránek byla různá. 

Facebook oznámil, že petrohradská agentura Internet Research Agency zaplatila za reklamu stovek stránek a skupin přes 100 tisíc dolarů - Foto:  clasesdeperiodismo,  CC BY-NC-SA 2.0

Facebook oznámil, že petrohradská agentura Internet Research Agency zaplatila za reklamu stovek stránek a skupin přes 100 tisíc dolarůFoto:  clasesdeperiodismo, CC BY-NC-SA 2.0

Skupina Defend the 2dn hájila práva majitelů zbraní, stránka LGBT United zase práva homosexuálů. Skupina Secured Borders podporovala stavbu plotu na hranici s Mexikem a deportaci nelegálních migrantů. Stránka Heart of Texas zase odtržení tohoto státu od USA.  

Rovnováha mezi svobodou projevu a bezpečností 

Společné mají jedno, mimořádně agresivní a vulgární rétoriku, se kterou napadají své názorové oponenty a je jedno, jestli jde o zastánce tradiční rodiny nebo třeba Hispánce a černochy. 

Podle Facebooku shlédlo reklamu asi 10 milionů Američanů. Což sice není závratné číslo, ale také rozhodně ne malé. K radikalizaci beztak vyhrocené atmosféry před prezidentskými volbami to určitě přispělo. Nedosti na tom. Jak se ukázalo, jedním z Ruska řízených účtů byla stránka Blacktivist, tvářící se jako aktivisté, bojující proti policejnímu násilí vůči Afroameričanům.  

Blacktivist vyzýval k protestnímu pochodu v Baltimoru, poté, co v policejní vazbě zemřel jeden zadržený. Skutečný místní aktivista, reverend Brown, na ně zaútočil s tím, že neznají místní situaci a oni svou výzvu odvolali. Mohlo to ovšem také skončit násilnou konfrontací s policií.  

Mark Zuckenberg ohlásil, že společnost najme tisícovku nových lidí, kteří budou více kontrolovat zadavatele reklamy - Foto: Brian Solis, flickr.com   ,  CC BY 2.0

Mark Zuckenberg ohlásil, že společnost najme tisícovku nových lidí, kteří budou více kontrolovat zadavatele reklamyFoto: Brian Solis, flickr.com , CC BY 2.0

Člověk nemusí mít příliš bujnou představivost, aby si uvědomil, že v době sociálních sítí lze násilnosti, a možná třeba i válku, vyvolat zpoza počítače například na petrohradském předměstí. Ale ostatně z kteréhokoli státu, stačí mít dost peněz a lidí, kteří alespoň trochu rozumí sociálním sítím. 

Technologické firmy si to začínají uvědomovat. “Nechceme, aby naše nástroje sloužily k podkopávání demokracie,” prohlásil nedávno zakladatel Facebooku Mark Zuckenberg. Ohlásil, že společnost najme tisícovku nových lidí, kteří budou více kontrolovat zadavatele reklamy a zpřísní pro ně etický kodex. 

Což je sice krok dobrým směrem, ale rozhodně nestačí. Důležité také bude nalézt rovnováhu mezi svobodou projevu a bezpečnostními ohledy. Stávající mechanismy zatím příliš nefungují. 

Autor:  Ondřej Soukup
Pořad: Názory a argumenty  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 18:33; repríza 23:05; sobota-neděle 18:10; repríza 06:33  |  Délka pořadu: pondělí-pátek 26 minut; sobota-neděle 50 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace