Pavel Vondra: Réunion, MH370 a korupční skandál v Malajsii

3. srpen 2015

Snad už tento týden budeme vědět, zda část křídla pocházející pravděpodobně z Boeingu 777, která se minulý týden našla na pobřeží Réunionu, skutečně patřila stroji, jehož loňské zmizení je považováno za jednu z největších záhad civilní aviatiky.

Co se stalo s letem MH370 Malajsijských aerolinií, logicky vrtá hlavou každému, kdo o tomto příběhu s otevřeným koncem slyšel. Nikdo by si ale jistě nepřál jeho definitivní uzavření víc než příbuzní 239 osob, jež byly 8. března loňského roku na palubě pohřešovaného letadla.

Malajsijská vláda je letos v lednu po měsících marného pátrání, které nepřineslo jedinou hmatatelnou stopu, byť šlo o vůbec nejrozsáhlejší a nejdražší pátrací operaci v dějinách letectví, prohlásila úředně za mrtvé, zároveň ale ústy premiéra Najiba Razaka slíbila, že ve snaze objasnit, co se s letem MH370 stalo, neustane.

Podobně jako se Kuala Lumpur nechce vzdát naděje na ustavení mezinárodního tribunálu, který by se zabýval sestřelením jiného Boeingu 777 Malajsijských aerolinií nad východní Ukrajinou pouhé čtyři měsíce nato.

Čtěte také

Realisticky vzato jsou šance na objasnění či dokonce potrestání viníků obou těchto neštěstí mizivé. I kdyby se totiž potvrdilo, že na Réunionu byla opravdu nalezena vztlaková klapka z křídla pohřešovaného stroje, nebudeme o nic blíž poznání, co se s letem MH370 stalo, tedy pomineme-li vyvrácení teorií o únosu mimozemšťany, jež jsou v určitých kruzích populární.

K tomu bychom totiž potřebovali mít černé skříňky. To, že malajsijští představitelé projevují nebývalý zájem o cokoli, co moře tisíce kilometrů od jejich vlasti vyvrhne na břeh, ale nepřekvapuje. Zejména je to pak pochopitelné u předsedy vlády.

Logo

Ten totiž už několik týdnů čelí podezření, že na jeho soukromé účty bylo převedeno 700 milionů dolarů ze státního investičního fondu 1Malaysia Development Berhad, který za šest let, co je Najib Razak premiérem, nadělal dluhy ve výši 11 miliard dolarů.

Reakcí na obvinění, jež se objevila v domácím i zahraničním tisku, byla hrozba žalobou deníku Wall Street Journal, který citlivé informace zveřejnil, zastavení dvou malajsijských listů, které učinily to samé, a obměna kabinetu, z něhož vypadl dosavadní vicepremiér Muhyiddin Yassin, jenž dal krátce předtím veřejně najevo svou nespokojenost s tím, jak vláda k vyšetřování obří korupční kauzy přistupuje.

Čtěte také

Zřejmě také není náhoda, že čtveřice poslanců, která odvolané ministry nahradila, zasedala v parlamentní komisi, jež nesrovnalosti v investičním fondu prověřuje.

Malajsijská vláda slíbila, že ve snaze objasnit, co se s letem MH370 stalo, neustane.

Jejich přesun z parlamentu do vlády znamená, že práce vyšetřovací komise byla pro tuto chvíli zastavena a pokračovat bude moci až po jmenování náhradníků, což se z procesních důvodů nestane dřív než v říjnu.

Najib Razak tak získal čas, jehož může využít například k zahlazení stop nebo nějakým dalším krokům vedoucím k uklidnění rozruchu, který korupční kauza logicky vyvolala. A když se mezitím najde na druhém konci Indického oceánu nějaká ta troska alespoň vzdáleně připomínající kus letadla, určitě to veřejnosti pomůže přijít na jiné myšlenky.

autor: pav
Spustit audio