Petr Hartman: 60 miliard může být víc než 70

26. říjen 2016

Stát bude v příštím roce lépe zacházet s penězi, než v roce letošním. Politici to mohou tvrdit na základě čísel, která se týkají státního rozpočtu. Pro letošní rok počítal příslušný zákon se schodkem ve výši 70 miliard korun. Pro rok příští by neměl překročit hranici 60 miliard.

Problém je v tom, že desetimiliardový rozdíl platí pouze na papíře. Zákon o státním rozpočtu je poněkud specifický a nedá se dopředu zaručit, že bude dodržen. Plánované příjmy totiž vycházejí z více či méně realistického odhadu vývoje ekonomiky.

Při sestavování závěrečného účtu, který sněmovna projednává až na začátku dalšího roku, se dá zjistit, jak dopadlo hospodaření státu v roce minulém.

Poslanci většinou dojdou ke zjištění, že reálný schodek se liší od toho původně schváleného. Mohli by tak lakonicky konstatovat, že se zákon nedodržuje. Vláda by na to mohla stroze reagovat, že se na korunu dodržet nedá.

Platí to i pro letošní rok. I když to tentokrát vypadá na výraznější odchylku od plánu, chcete-li od schváleného zákona. Mělo by jít o desítky miliard korun. Ministr financí Andrej Babiš z dostupných dat vyvozuje, že by v roce 2016 měly celkové příjmy přesáhnout výdaje minimálně o 70 miliard.

V tom případě by stát letos hospodařil vyrovnaně. Dosáhne-li přebytku, muselo by to být ještě více.

Plánovaný schodek nižší jen na papíře

Když do těchto souvislostí zasadíte základní parametry státního rozpočtu na příští rok, potom by se dalo tvrdit, že šedesátimiliardový schodek není o 10 miliard nižší než letošní, ale naopak vyšší a to výrazně. O kolik, to se ukáže až v roce 2018, kdy se bude schvalovat závěrečný účet.

Teoreticky nelze vyloučit, že hospodaření opět skončí na nule. Prakticky to není příliš pravděpodobné.

Státní rozpočet

Letošní mimořádně příznivý vývoj státních financí je jednak způsoben lepším výběrem daní. Přitom nejde pouze o zmenšení prostoru pro daňové úniky, ale také o dobrou kondici tuzemského hospodářství. V roce příštím by se efekt lepšího výběru daní nemusel zopakovat.

Na dobré bilanci státního rozpočtu se podílí rovněž střídmější investiční aktivita vlády. Neznamená to, že by začala drasticky šetřit, pouze není v některých případech schopna peníze utrácet. Otázkou zůstává, nakolik jí to vydrží i v příštím roce a zda neschopnost více investovat je správným způsobem, jak vylepšovat rozpočtový schodek.

Když k tomu přidáme volby do poslanecké sněmovny, které v příštím roce ovlivní ekonomické chování vlády, nemusí se tentokrát plán příliš lišit od reality.

Skončí-li skutečné hospodaření zhruba tak, jak bylo naplánováno, tedy deficitem kolem 60 miliard, nebude to možné vykládat jako důkaz skvělého hospodaření vlády. Šlo by o zhoršení v řádu desítek miliard.

Přitom při pohledu do zákonů o státním rozpočtu na rok letošní a příští by se dalo tvrdit, že v roce 2017 bude stát hospodařit lépe. Plánovaný schodek 60 miliard je skutečně nižší než 70 miliard, ale pouze na papíře.

autor: Petr Hartman
Spustit audio