Petr Hartman: Kdy se budou stavět silnice?

5. květen 2016

Občané některých měst a obcí počítají s tím, že se jim vyhne tranzitní automobilová doprava, protože zamíří na vybudovaný obchvat. Jejich optimismus je založen na připravených projektech. Nic by nemělo bránit v tom, aby se začalo stavět.

Přesto se v nejbližší době nerozjedou stroje a nezačnou budovat první metry nových silnic. Navzdory tomu, že mají všechna potřebná povolení. Jedno z nich, týkající se vlivu staveb na životní prostředí, je totiž v tuto chvíli k ničemu. Bylo získáno za podmínek stanovených zákonem, který momentálně neodpovídá nárokům Evropské unie. Vláda ji nedokázala přesvědčit k udělení výjimky.

V tuto chvíli není jisté, zda se jí to v dohledné době povede. Ohroženo je tak téměř sto dopravních staveb za desítky miliard korun. Hledá se provizorní řešení, které by umožnilo rozběhnout alespoň ty nejdůležitější projekty.

Čeští politici se tak pokusí uplatnit improvizaci, se kterou hodlají zdolat překážky, které by v jiných zemích byly nepřekonatelné. V nich by se celé řízení vrátilo na začátek.

Čtěte také

V tuzemských podmínkách by to mohlo představovat zdržení v řádu let a v některých případech možná i konec projektu. Aby k tomu nedošlo, má parlamentem ve zkráceném řízení projít novela zákona, která by potíže s posuzováním vlivu staveb na životní prostředí odstranila.

Mimořádná schůze, která byla svolána na čtvrtek, se tím však nezabývala a ani neměla. Poslanci se dohadovali o tom, kdo za vzniklé problémy může. Podle očekávání se odehrával slovní ping-pong, ve kterém opozice útočila na vládu a především ministra životního prostředí.

Poslanecká sněmovna 8.12.2015

Koalice jejich smeče odvracela a snažila se výpady otupit tvrzením, že problémy zdědila po kabinetu, ve kterém zasedali představitelé TOP 09 a ODS. Tímto způsobem se těžko doberou k pojmenování chyb a bez toho je nemohou správně odstranit.

Potvrzují tím, že podobné mimořádné schůze nemají velký význam. Problémy nevyřeší a v takto specifických případech jen těžko mohou v jejich průběhu sbírat u voličů plusové body. Takovéto věci jsou běžnému člověku těžko srozumitelné.

Čtěte také

Lidi zajímá především to, kdy pod jejich okny přestanou proudit kolony aut a zamíří na vybudovaný obchvat. Na to jim poslanci při svém jednání nemohli dát žádnou smysluplnou odpověď a ani v nich vyvolat naději, že problém vyřeší.

Jak už to v poslední době bývá, opozice s koalicí se momentálně shodne maximálně na tom, že část viny nese Evropská unie. To je pro plynulou výstavbu silnic a dálnic poněkud málo.

Další komentáře z dnešních Názorů a argumentů si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autor: Petr Hartman
Spustit audio