Petr Hartman: Vláda nevyřešila hornické důchody

22. červenec 2015

Vyrazili do Ostravy vlakem, dojeli do ní autobusem. Komplikovaná cesta předznamenala složité jednání vlády o předčasných důchodech pro horníky.

Byť zmiňované téma je pro řadu lidských osudů mimořádně důležité, oprávněně ho zastínila tragická nehoda, která ministry přesadila z rychlovlaku do autobusu.

Zmařené životy a řada zranění způsobená srážkou Pendolina s nákladním automobilem oživily vzpomínky na podobný tragický náraz rychlíku do spadlé části mostu, ke kterému došlo před lety rovněž u Studénky. Tentokrát by vyšetřování nemělo být složité a viník by měl být usvědčen velmi rychle.

Naopak velmi pomalu se rodí shoda koaliční vlády na způsobu, jakým by mohli všichni horníci, splní-li podmínky o počtu odpracovaných směn, odcházet do penze o pět let dříve než většina pracujících. Tuto šanci momentálně mají pouze ti, kteří začali fárat do určitého data.

Čtěte také

U ostatních se politici momentálně shodnou pouze na tom, že jde o mimořádně náročné povolání. Rozcházejí se však v pohledu na to, jak by měl jejich předčasný odchod do důchodu vypadat.

Peníze v tom, podle očekávání, hrají zásadní roli. Ministr financí Andrej Babiš by proti dřívějšímu penzionování horníků nic nenamítal, pokud by to nemusel platit ze státního rozpočtu.

Horník na Dole Paskov

Bez peněz se však delší dobu žít nedá, proto bez patřičného finančního zajištění horníky do penze poslat nelze.

Otázkou zůstává, nakolik je reálné, aby se na jejich důchodech podíleli významnou částkou majitelé dolů? Vzhledem k tomu, že v některých těžebních revírech dochází k útlumu, asi by se tomu bránili.

Čtěte také

Ostatně právě na Ostravsku vláda musela opakovaně odvracet hrozbu rychlého uzavírání dolů, ve kterých se přestala z ekonomického hlediska vyplácet těžba. Nelze je udržovat v provozu do nekonečna.

Pracovních míst pro horníky bude logicky ubývat. Existovala-li by pro ně možnost zamířit do penze o pět let dříve, než je běžná hranice, mohl by se tím tento problém částečně řešit.

Zmařené životy a řada zranění způsobená srážkou Pendolina s nákladním automobilem oživily vzpomínky na podobný tragický náraz rychlíku do spadlé části mostu, ke kterému došlo před lety rovněž u Studénky

Zároveň to nelze vnímat tak, že když v nějaké profesi budou mizet pracovní místa, tak se jejich redukce bude řešit snižováním věku pro odchod do důchodu. Problém hornických penzí se týká rovněž OKD. Jde o společnost, jejíž problémy s útlumem těžby byly výrazně zpolitizované.

Nelze se proto divit tomu, že v pohnuté atmosféře poznamenané železničním neštěstím se vláda na podobě předčasných hornických penzí shodnout nedokázala.

autor: Petr Hartman
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.