Petr Hartman: Žák přestane být nedostatkovým zbožím, školství se bude financovat podle odučených hodin

18. leden 2017

Každá správně fungující vesnice by měla mít kostel, hospodu a školu. Jejich existence by měla přispívat k udržení společenského života v obci. V prvně jmenovaném případě to v některých částech Česka neplatí, protože na mše téměř nikdo nechodí.

Hospody postupně začínají mizet a zavedení elektronické evidence tržeb tento trend spíše posílilo. Rovněž škol ubývá. Vzhledem k malému počtu žáků v nich a způsobu jejich financování je provoz těchto školních zařízení neudržitelný.

Pokud je obce nechtějí částečně dotovat, musí žáci za základním vzděláním od první třídy dojíždět. Také to může přispívat k vylidňování venkova. Systém, kdy stát posílal peníze jednotlivým školám podle počtu žáků, z nich činil velmi žádané a v některých oblastech přímo nedostatkové zboží. Pár dětí ve třídě nestačí k tomu, aby škola mohla zůstat v provozu.

Projde-li senátem příslušná novela zákona, mělo by se to změnit. Nově by mělo být financování škol založeno na počtu odučených hodin a rozsahu vzdělávacích programů. Zároveň by měla zmizet určitá nerovnost, kdy de facto záleželo na uvážení krajů, kolik peněz budou školy za žáky inkasovat. V jednotlivých regionech mohly být částky odlišné.

Vydělat by na tom měly ty školy, které v tomto srovnání dostávaly méně. Zachránit před zavřením by to mělo tzv. malotřídky v některých obcích, kde počet žáků dával smysl výuce, ale zároveň nedostačoval k jejímu plnému financování. Naopak prodělat by na tom mohla ta vzdělávací zařízení, která byla naplněna od sklepa až po střechu.

Aby školy nebyly zbytečně přeplňovány

Zápis do škol (ilustrační foto)

Změna financování by je mohla motivovat k tomu, aby částečně snížily svoji kapacitu. Například tím, že by zmenšily počet žáků ve třídách, což by mohlo zkvalitnit výuku. Střední a vyšší odborné školy by zároveň mohly změnit přístup ke svým studentům. Nemusely by se je snažit udržet hlavně kvůli tomu, aby za ně inkasovaly peníze.

Platí to pochopitelně pro školy zřizované obcemi či kraji. Právě na ně je změna financování zaměřena. Přesto zcela naplněné školy by na novém systému měly prodělat. Počet odučených hodin totiž úplně neodráží počet žáků.

Ministerstvo tvrdí, že jim případné ztráty budou kompenzovány. Jakým způsobem, to záleží na různých koeficientech a přepočtech. Což může vést k nepřehlednosti systému, k manipulacím a nehospodárnému zacházení s penězi.

Navzdory tomuto nebezpečí by nový systém měl být spravedlivější. V neposlední řadě by měl přispět k tomu, aby školy nebyly zbytečně přeplňovány a kantoři se mohli věnovat menšímu počtu žáků ve třídách. Až praxe ukáže, nakolik změna financování skutečně přispěje k udržení modelu správně fungující vesnice, ve které bude i nadále existovat škola.

autor: Petr Hartman
Spustit audio