Petr Holub: Podivné odhady preferencí ANO

17. duben 2015

Na webu hnutí ANO 2011 byl tento týden vyvěšen průzkum volebních preferencí, podle kterého je hnutí suverénem tuzemské politiky. Kdyby se volby konaly dnes, dostane ANO devětadvacet procent hlasů, druhá sociální demokracie jen devatenáct a půl procenta.

Tato informace není ničím nová, podobných průzkumů bylo vidět v posledních několika měsících celou řadu. Proto je divné, proč hnutí Andreje Babiše tento lichotivý výsledek prezentuje. Vysvětlení je nasnadě. Existují i další průzkumy, které dávají o politické scéně jiný obraz.

Na webu vládního hnutí se využívá průzkum společnosti Aisa, obdobný výsledek, při kterém má ANO třicet procent a sociální demokracie o deset procent méně, dává také společnost STEM.

Další tři průzkumy od Medianu, Sanepu a také společnosti Factum však ukazují, že Babišovo hnutí i Sobotkova strana mají zhruba stejné výsledky okolo dvaceti procent. Vzniká tak otázka, proč u dvou agentur má hnutí ANO o deset procent navíc.

Čtěte také

U všech ostatních stran nemá žádná z pěti agentur výsledky, které by se od průměru lišily o jedno, výjimečně o dvě procenta.

Nestačí mávnout rukou a říkat, to jsou ty průzkumy, tomu nemůžete nikdy věřit. Desetiprocentní rozdíl nemůže vzniknout jen tak nějakou metodickou chybou, maximálně mimořádně špatnou volbou tazatelského kmenu.

Ministr financí Andrej Babiš je s partnerkou Monikou v USA

Veřejnost by tedy měla požadovat odpověď, protože některé z agentur zakrývají realitu. Mohou to být dvě, které dávají Babišovu hnutí příliš, anebo tři, které dávají málo, případně všech pět, pokud je výsledek ANO někde mezi tím.

Tato chyba se odhalí, když budou některé agentury v nejbližších měsících příliš rychle korigovat preference hnutí, případně rozpor vydrží až do krajských voleb v příštím roce, které vše rozsoudí. Tento verdikt by však v každém případě významně zpochybnil jakoukoli důvěryhodnost průzkumů.

Čtěte také

Jisté je, že rozdílné výsledky v průzkumech znervózňují samotné manažery hnutí ANO. Proč by jinak dávali na svůj web zprávu jednu ze dvou agentur, které prezentují pro ANO dobrý výsledek.

V každém případě občan neví na čem je. Existují dvě možnosti, jak se utvářejí politické poměry. Podle jedné z nich došlo k tomu, k čemu stejně muselo dojít.

Neustálý vzestup hnutí ANO se musel jednou zastavit a klesat do té doby, než jeho lídři napnou síly a budou se víc snažit, anebo než projdou reflexí a zlepší tu část své politiky, která vedla k propadu popularity. To říkají agentury Factum, Median a Sanep.

Předvolební kampaň hnutí ANO

Stále však nejde vyloučit druhou variantu, podle níž obliba hnutí neustále roste, anebo se s přehledem drží v zenitu vysoko nad ostatní konkurencí. Pak stačí pokračovat v dosavadní politice, která se tak skvěle osvědčila. K tomu radí společnosti Aisa a STEM.

Kdyby chtěl volič vědět něco jistého, tak si může říci: je jasné,že v posledních měsících ztrácí Úsvit, který už není Tomia Okamury, naopak posilují komunisté. Všechny ostatní strany splňují očekávání svých voličů a jsou na tom zhruba stejně.

Jen hnutí ANO je tak nějak neuchopitelné a co od něho čekat, se teprve dozvíme. Aspoň při takto obecném pohledu vlastně průzkumy vystihují realitu.

autor: Petr Holub
Spustit audio