Petr Holub: Sněmovna proti šlendriánství na D8

13. leden 2017

„Na můj rozkaz a pro blaho země doručitel tohoto listu učinil to, co učinil.“ Tato slova obsahoval dopis, kterým vybavil v knize Tři mušketýři kardinál Richelieu svou nájemnou vražedkyni.

Stejně hodnotí tuzemská veřejnost každého, kdo staví dálnici. Může být zbytečná i zbytečně drahá, třeba i nepovedená, přesto je jasné, že se peníze utrácely a beton rozléval pro blaho země i všech automobilistů. Zmíněné pravidlo přestalo platit až v tomto týdnu, kdy sněmovna zapochybovala o tom, že stavitelé dálnice přes České středohoří opravdu něčemu pomohli.

Důvodů k pochybnostem byla celá řada. Stavba šestnáctikilometrového úseku dálnice D8 trvala deset let. Byly prokázány manipulace při výběrovém řízení, takže Česká republika raději ani nežádala o podporu z evropských fondů. Původní cena ve výši 12 miliard se zvýšila o třetinu, dosáhla úrovně jedné miliardy za kilometr, a tím se zařadila mezi tři nejdražší dálnice v Česku.

Příliš dlouho, draho a neprůhledně, tak se stavělo přes České středohoří, tím se ale sporný úsek dálnice D8 tolik nelišil od mnoha jiných staveb zvláště z poslední doby. Kdyby se i za takových podmínek dokončil a kdyby se už po něm proháněla auta více než stokilometrovou rychlostí, bylo by všechno zapomenuto.

Jenže obvyklými potížemi, byť ve větším měřítku, než je zvykem, to neskončilo. Jarní deště v roce 2013 způsobily sesuv, který zavalil zářez dálnice nad vesnicí Prackovice. Když se stavitelé se sesuvem vypořádali, tak se auta na dálnici pustila, mohla se ovšem otevřít jen polovina Prackovické estakády, protože se jí začaly propadat opěry. Tak si veřejnost uvědomila, že dálnice D8 vede nestabilním územím, na kterém se čas od času sesouvá půda.

Neudržitelný stav

Dálnice D8, poblíž obce Prackovice nad Labem

Nestabilní svah kříží na úseku o délce necelých tří kilometrů a nejde jen o to, že si státní investor Ředitelství silnic a dálnic měl takovou stavbu řádně rozmyslet. Ještě horší je skutečnost, že se projekt komplikovaným přírodním podmínkám nepřizpůsobil. Zářez dálnice nebyl vůbec zabezpečen, a tak bylo v zásadě jen otázkou času, až se aktivuje některý ze starých sesuvů, kterými je území vytvořeno.

Stavitelé nezkoumali hydrologické poměry a tak ignorovali skutečnost, že se v místě zářezu drží podzemní voda dva metry pod povrchem, nebo že se shromažďuje v místech pravé opěry na estakádě. Pilíře estakády nejsou zakotveny v pevné hornině, ale plavou na podloží vytvořeném dávnými sesuvy.

Tohle už nejde omluvit podle apriorního pravidla, že stavět dálnice je vždycky dobře, usoudili poslanci. Přistoupili na návrh kolegy Františka Laudáta z TOP 09, podle kterého vláda musí provést forenzní audit, který by prozkoumal celý průběh stavby se všemi chybami, přehmaty a manipulacemi, přesněji pověřit tímto auditem pokud možno zahraniční firmu.

Musí to být při stavbě dálnic opravdu neudržitelný stav, když i koaliční poslanci schválili návrh opozičního politika. Přes počáteční zdráhání souhlasil s auditem i ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO.

Poprvé se tak otevírá možnost, že se odhalí nešvary, které v posledních letech ovládly dopravní stavby, a že se tak i ukáže cesta, jak je napravit. Je snad každému jasné, že neúspěšný pokus si Česká republika nemůže dovolit.

autor: Petr Holub
Spustit audio