Thomas Kulidakis: Uber pozastavuje aktivity i v Řecku

10. duben 2018

Skoro půl milionu Řeků a turistů, kteří za poslední tři roky využili služeb společnosti Uber, bude od úterý o tuto formu přepravy ochuzeno. Alespoň do doby, než vedení Uberu splní svůj slib nalézt možnost, jak se novému řeckému zákonu přizpůsobit.

Nová zákonná úprava společnost Uber motivovala k pozastavení aktivit, které začala provozovat v roce 2015. Aténská vláda totiž vše vyřešila šalamounsky. Nový zákon sice přímo nezakazuje alternativní služby poskytovat, ale provozovateli i řidičům klade takové byrokratické překážky, že je buď nemožné je splnit, nebo jen s velkými obtížemi. Zato klasické taxislužby mohou slavit vítězství.

Jejich automobily totiž mohou být třikrát starší, než případné automobily lidí, kteří si chtějí jízdou pro Uber přivydělat. Z hlediska nákladů je totiž rozdíl, jestli musíte mít auto staré maximálně sedm nebo 22 let. Nový zákon také například požaduje, aby každá jízda začínala a končila na konkrétním stanovišti, oficiálně registrovaném takzvanou flotilou přepravce. Lapidárně řečeno v oficiální garáži.

Řidiči samotného Uberu by také měli být registrovaní u cestovní agentury nebo třeba společnosti provozující půjčovnu automobilů. Což jsou další kapacity, kterými řidiči využívající aplikaci Uberu, ani samotná americká společnost prozatím nedisponují.

A opět, popsané předpisy neplatí pro oficiální taxislužby, pouze pro Uber a všechny podobné na nových technologiích postavené společnosti. Jako je například řecký Beat, jedna z mála prosperujících řeckých společností, vzniklých v době ekonomické krize v Řecku.

Oficiální důvod řecké vlády k zásahu zazněl ústy ministra dopravy. Řekl, že „kdo chce v Řecku podnikat a působit, musí v něm mít sídlo a platit daně. Uber nic z toho nedělá“.

Soluň

Koexistence s novými technologiemi

Tato argumentace představitele řecké vlády se zdá na první pohled pochopitelná, obzvláště ve světle rozsudku Evropského soudního dvora. Na konci minulého roku rozhodnul, že členské státy mohou aktivity podobné Uberu posuzovat jako taxislužby. A navíc každý stát si může upravit pravidla, jak chce.

Řecký zákon tedy sice je v souladu s tímto výnosem, ale to ještě neznamená, že se jedná o hlavní motivaci řecké vlády. Kromě její snahy zdanit vše, co jen může a to naprosto absurdními přemrštěnými daněmi, se totiž blíží parlamentní volby.

A zatímco v oblasti daňové má částečně svázané ruce zahraničními věřiteli, oblibu veřejnosti si vládní SYRIZA snaží zajistit jinak. Ve chvíli, kdy začala dýchat na záda konkurenční Nové demokracii, se jí náramně hodí hlasy také taxikářů. Ti proti Uberu demonstrovali skutečně nehezky, i za použití násilí a ničení aut řidičů, které z práce pro Uber podezřívali.

Vezměme v potaz, že jediná reálně funkční a fungující městská hromadná doprava je v metropoli Aténách. Zatímco půl druhého milionu obyvatel Soluně a jiných menších měst se musí převážně spolehnout buď na ne příliš pravidelně a často jezdící autobusy nebo na vlastní dopravní prostředky nebo právě taxikáře.

Thomas Kulidakis

Ti jsou poměrně levní, je jich hodně, mají hodně příbuzných a především silné odbory. Které prolobovaly nový zákon, který neměří všem stejně a de facto taxikářům zaručuje pokračování nahrazování role státu a místních úřadů v přepravě cestujících.

Uberu tak zbyla pouze jedna služba, v níž využívá klasické oficiální taxikáře, kteří mohou použít také jeho aplikaci. Řecké vládě se podařilo naklonit si část veřejnosti a ještě tvrdit, že je v souladu s rozhodnutím Evropského soudního dvora, který ale přišel až po rozhodnutí Atén a nezávisle na něm.

Pravdou ale zůstává, že moderní doba pokračuje nezadržitelně vpřed. Vlády i jednotlivé státy by se měly spíše snažit o koexistenci s novými technologiemi, než jim házet pod nohy byrokratické překážky.

Pro nás občany zase platí, že bychom si měli být vědomi toho, že sdílená ekonomika má daleko do romantické představy sdílených zdrojů. Jedná se o miliardový obchod, který by opravdu měl být regulovaný státy a přiměřeně daněný. Ale ne ad absurdum.

autor: thk
Spustit audio