Dnes mají lidé díky sociálním sítím svět složený ze střípků, říká Josef Šlerka

„Myslím si, že mediální návyky jsou v každé zemi jiné,“ říká Josef Šlerka - Foto: Luboš Vedral

„Myslím si, že mediální návyky jsou v každé zemi jiné,“ říká Josef ŠlerkaFoto: Luboš Vedral

„Myslím, že v čele Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky potřebuji schopnost poslouchat a hledat minimální shodu. V českém prostředí panuje představa, že každý má svůj velký a silný názor a čím je člověk vzdělanější, považuje za důležitější rozdíly mezi svým a cizím názorem. Pro mě je důležité poslouchat lidi a hledat mezi nimi spojnici, hledat pluralitní pojetí,“ říká sémiotik a odborník na analýzu dat ze sociálních sítí Josef Šlerka, nedělní host Barbory Tachecí.

„Názorově pluralitní informace znamená v českém prostředí snahu nenechat převládnut jeden typ názorové pozice. Po vstupu Andreje Babiše do Mladé Fronty došlo k velkému rozpadu v mediálním prostředí. Vznikla celá řada médií spojených se silným názorem. A nám ve fondu přijde dobře, že to tak je,“ pokračuje v tom, co je třeba v mediálním světě podpořit. 

Sémiotik a odborník na analýzu dat ze sociálních sítí Josef Šlerka se narodil roku 1974 v Praze. Vystudoval obor Estetika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a následně na této fakultě studuje doktorandský program. Od srpna 2017 je ředitelem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, působí také jako vysokoškolský pedagog na Karlově univerzitě. Dříve působil ve společnosti Ataxo, kde byl vedoucím technologické divize Social Insider. V dubnu 2014 byl Social Insider zakoupen českým startupem Socialbakers, pro který Josef Šlerka do července 2017 dělal vedoucího vývoje a výzkumu.

„Když chytám informace na internetu, denně vidím patnáct až sedmnáct serverů a dívám se průběžně, co na nich vychází. Je to ovšem součást mé práce.“
Josef Šlerka

Podstata informací 

Informace je podle Josefa Šlerky ze společenského hlediska velmi podstatná. „Informace je něco, co nám pomáhá uspořádávat náš pohled na svět. Pro mě je esence novinařiny v tom, že nám přináší informace, které nám pomáhají lépe se rozhodovat ve vztahu ke světu a v chování se. Některé jsou banální, třeba spotřebitelské testy pomáhající při nákupu, jiné jsou složitější, například ty, které se týkají politických momentů a pomáhají nám rozhodovat se ve volbách,“ říká. 

Svět ze střípků 

„Se svými studenty, kteří jsou velmi aktivní v sociálních médiích, jsme řešili, jakým způsobem k nim putují na facebooku zprávy, co je jejich skutečný zdroj. Pro drtivou většinu se ukázalo, že to někdo, komu věřili, sdílel. Tím mají ze svých vlivných osob editory, kteří jim skládají svět ze střípků. Vliv médií byla komplexnější. Noviny se snažily vytvořit obraz svět v nějakém celku. Člověk rozuměl pozici těch novin, vše bylo v kontextu. Dnes lidé získávají informace z mnoha míst, často ani nevědí, odkud jsou, a to je problematické a špatné. Aby se každý naučil s tím pracovat, musí odstínit emoce, vytvořit si distanc a vědět, co se ve zprávě říká,“ dodává odborník. 

Jaké vychovává Josef Šlerka své děti ve vztahu k médiím a virtuální realitě? Poslechněte si celý rozhovor s hostem Barbory Tachecí >>
Autor:  Barbora Tachecí, Kateřina Chvátalová
Pořad: Osobnost Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: sobota 11:07; repríza neděle 15:07  |  Délka pořadu: 48 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace