Kariérní řád je další útok na kompetence ředitelů, tvrdí Václav Klaus mladší

15. listopad 2016

Tři stupně a dvě atestační zkoušky. Tak bude vypadat nový školský kariérní řád, který podpořila vláda. Je ale systém dostatečně motivující pro nové i současné učitele? A zlepší jejich postavení?

„Kariérní řád nepotřebujeme,“ uvedl v pořadu Pro a proti člen expertního týmu ODS Václav Klaus mladší. „Jde o další byrokratické opatření, které má zatemnit podstatu toho, co se ve školství děje.“

Podle něj učitelé chtějí především dostat přidáno, ideálně plošně, ale rozhodně nechtějí kariérní řád. „Na ten se těší různí úředníci a byrokraté,“ dodává pedagog.


Prioritou této vlády je celé školství roztáhnout, ideálně od 2 do 26 let, zavádění nových předmětů a ideových projektů jako inkluze, globálně rozvojová témata, která žerou spoustu peněz a nejsou to mzdy učitelů... Jde o další útok na kompetence ředitelů: hodnotit učitele je práce ředitelů. Ve chvíli, kdy už ani tohle nemohou dělat, protože vše zhodnotí atestační komise, je to obrovsky demotivující. Václav Klaus ml.

Ten připomíná, že kariérních stupňů je možné „vymyslet klidně padesát, ale z povahy věci to ničemu ve školství neslouží.“

„Patřím k těm, kteří si nemyslí, že čím víc byrokracie, čím více komisí, tím lépe, myslím si pravý opak,“ vysvětluje své stanovisko Klaus.

Šéf poradců ministryně školství Petr Pavlík namítá, že české školství kariérní řád potřebuje, a konsensus o tom existuje nejméně 20 let.


Řada učitelů má pocit, že jsou hodnoceni velmi nespravedlivě. Proto chtěli nějaký systém, který tomu bude dávat systémový rámec... O kompetence, osobní ohodnocení, možnost určit si strukturu školy a svého zástupce, o to žádný ředitel nepřijde. Přijdou o to, posuzovat, na jaké úrovni jejich učitelé po určité době praxe jsou. Petr Pavlík

„Po kariérním řádu dlouhodobě volají učitelé. Mají pocit, že systém, jak je dnes nastaven, kdy o všem rozhodují ředitelé, není šťastný,“ tvrdí expert.

Pokud budou učitelé profesně růst, mohou se díky kariérnímu řádu dostat na vyšší pozici. „Jestli to necháme tak, jak je to dnes, tak tam aspirace není a vede to k demotivaci.“

Kariérní řád není jediné opatření, na které vláda spoléhá, upozorňuje odborník. „Vnímáme to jako komplex. Dalším opatřením je razantní zvýšení platů nejen v tomto roce, ale i v příštích letech.“

„Deset let zpětně se do našich učitelů neinvestovalo, nechávali se na stejných platech jako za pravicových vlád. My si myslíme, že to je třeba napravit a dostat plat učitele na 130 % průměrného platu. Tato vláda prosadila nejrazantnější zvýšení platů učitelů za posledních deset let,“ připomněl Petr Pavlík.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio