Až 21 tisíc učitelů se odmítá účastnit kariérního řádu, tvrdí iniciátor petice

30. červen 2017

Ani na konci tohoto školního roku není jasné, jestli pro učitele začne platit kariérní řád navržený ministerstvem školství. Poslanci ho tento týden nestihli projednat. Návrh počítá s rozdělením pedagogů do tří stupňů od začínajících po vynikající. Kritici ovšem tvrdí, že nová úprava nikomu nepomůže a školám jen přibude administrativa. „Učitelé už 20 let čekají, až dostanou normálně zaplaceno. To je těch 130 procent průměrného platu, které slibovala už ministryně Buzková,“ říká Radek Sárközi, spoluautor petice, kterou podepsalo 21 tisíc učitelů.

Signatářům petice vadí nárůst administrativy. Když například učitel bude mít volno k samostudiu, bude muset o každém dni podávat písemnou zprávu řediteli. Další výtka se týká kariérních stupňů. Až 90 procent učitelů bez jakékoli zkoušky přejde do druhého stupně, protože mají 9 let praxe. Pouze jedno procento si bude moci udělat atestaci pro třetí stupeň, a to až v roce 2022.


Na propagaci kariérního řádu se utratí 41 milionů korun. Pro srovnání: Pokud by kariérní řád vstoupil v platnost už nyní, tak uvádějící učitelé do konce roku dostanou 49 milionů.Radek Sárközi

„Jedná se o 1600 učitelů, na každé čtvrté škole tedy bude jeden. A kvůli nim vznikl projekt IMKA, na který ministerstvo přidělilo půl miliardy korun – a dalších 1,5 miliardy tam čeká – své přímo řízené organizaci NIDV, která pro tyto učitele bude připravovat systém,“ popisuje Sárközi.

Celkem 21 tisíc učitelů prý dalo podpisem petice najevo, že se kariérního řádu odmítá účastnit. „Takže i kdyby byl zaveden, tak oni nebudou dělat uvádějící učitele a pobírat za to příplatek, odmítli se školit pod NIDV a zasedat v atestačních komisích. Jde o jasné poselství poslancům, aby řád neschvalovali,“ dodává zakladatel iniciativy Pedagogická komora.

Podle poslance Petra Kořenka z ČSSD vytváří kariérní řád základ, na kterém lze dále stavět. Vedla se o něm dlouhá diskuze s asociacemi, které zastupují jednotlivé kategorie učitelů a ředitele škol. „Většina z nich kariérnímu řádu vyjádřila podporu a já se ptám, proč se signatáři petice do této veřejné diskuze nezapojili,“ podotýká.


Řediteli zůstává možnost ocenit učitele formou nenárokových složek, což je osobní příplatek nebo odměna. Zde ale musí postupovat striktně podle zákoníku práce.Petr Kořenek

„Nevidím nic špatného na tom, když začínáme s tím, že nový učitel dostane podporu zkušeného kolegy z druhého kariérního stupně. Je na jeho svobodném uvážení, zda se chce připravovat pro postup do třetího stupně a podílet se na rozvoji školy a specializovaných činnostech,“ popisuje poslanec.

Důležité je také úzce spolupracovat s ministerstvem práce a sociálních věcí na zvyšování platů učitelů, které nemůže být vytrženo z kontextu dalších profesí. „K 1. lednu 2018 dojde k navýšení platů o 10 procent a k dalšímu opět za rok. To je plošné navýšení, ale na té škole nepracují všichni ve stejném objemu a kvalitě. A je potřeba to rozlišit,“ zdůrazňuje Kořenek.

autoři: ves , ert
Spustit audio