Byly poslední předvolební kampaně sexistické? Je-li za vším vtip, o sexismus nejde, tvrdí marketingový expert

3. prosinec 2014

Před pár dny udělilo sdružení Nesehnutí už pošesté reklamní cenu Sexistické prasátečko. Tentokrát titul získaly hned dvě politické strany: TOP 09 a ČSSD. Co mají společného sex a politika?

„Mně osobně připadaly vizuály TOP 09 i ČSSD daleko přímočařejší a sexističtější, než ty hnutí ANO,“ potvrdil v pořadu Pro a proti expert na marketing Marek Prchal.

Podle něj je účelem politické kampaně přinést nějaké sdělení voličům tak, aby kandidát působil sympaticky, a případně vytvořit situaci, ve které je plno otázek a kandidát ztělesňuje odpověď.

Na druhou stranu je marketér přesvědčen, že jenom kampaně voliče do tak velké míry neovlivňují.

„Snad žádný občan v této republice se neřídí jen kampaní. Bere ji jen jako prostředek, kterým mu politické strany a hnutí chtějí říct: jsme tady, zajímej se o nás, jdeme do voleb.“


Prchal: „Sexismus v reklamě je totéž co v životě: nějakým způsobem se útočí na nějakou vlastnost žen a mužů, a v politické reklamě se zaměňuje používání sexuálních aspektů za téma nebo obsah nebo politickou nabídku. Politická nabídka v případě billboardu ČSSD se zakrytým klínem je ve smyslu dejte nám šanci, je to pro nás poprvé.“

Další odborník na marketing Jakub Horák je přesvědčen, že emoce, ať jsou podpořeny jakýmkoli obrazem, jsou důležité.


Horák: „Zrovna v tomto období, ve kterém se Česká republika nachází, hrají emoce velkou roli. Vezměte si jen fakt, že před půl rokem byl nejdůvěryhodnějším českým politikem Tomio Okamura, a uběhne několik měsíců, a najednou je hnutí Úsvit pod hranicí volitelnosti. V mezidobí neproběhla žádná racionální analýza, ale proběhl přesun emocí k jinému kandidátovi.“

Za zmínku stojí podle Horáka i billboard z kampaně hnutí ANO. „Billboard s ležící kandidátkou hnutí ANO Laurou Janáčkovou byl spíše pokusem o vtip: je tuším sexuoložka, tak jsem považoval za vtípek, kdy si dělá legraci sama ze sebe.“

Po dalších předvolebních prohlášeních Janáčkové ale změnil marketingový expert názor. „Zřejmě je to taková populistka a nejedná ani o vtip, byť nejapný: fotit se v negližé na plakáty. Myslí to vážně, a vybírá si témata, o kterých se domnívá, že na lidi zapůsobí."

„Anticenou oceněný ženský klín, který si na billboardu ČSSD žena zakrývá rukou, je určitý symbol sexu a vzrušení. Když je to spojeno se sloganem ’pro někoho z nás je to možná poprvé’, tak je to vtip a ne sexismus,“ tvrdí Horák

„Pokud je za vším nějaký slovní vtip, má to nějakou myšlenku, tak je to vtipné. Sexismus je to tehdy, když je to vyloženě prvoplánové,“ zhodnotil používání sexuálních motivů ve volebních kampaních marketingový expert.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.