Dolínek k metru D: Mrzí mě, že připomínky přicházejí pozdě. Česká komora architektů: Apelujeme na vedení města už od roku 2011

21. září 2016

Skoro tři tisíce lidí se už podepsalo pod petici, aby pražský magistrát vypsal mezinárodní architektonickou soutěž na všechny stanice nového metra D.

Česká komora architektů není autorem petice, ale podpořila ji: „Považujeme ji za logickou. Obsahem té petice je to, co se tady diskutuje – a to je vypsání architektonické soutěže tak, aby stanice metra nebyly jen hezké, ale i funkční a zapadaly do urbanistického kontextu okolí, ve kterém jsou umístěny,“ myslí si Svoboda.

Na jeho slova reaguje náměstek Dolínek: „Nedostali jsme nějaký nedodělek, nějaký šmejd. Máme projekt, který je funkční a předpokládá fungující metro D. Je upraven tak, aby metro bylo bezobslužné a aby tam byly skleněné stěny, které oddělí pasažéry od kolejiště,“ říká náměstek primátorky Prahy, Petr Dolínek (ČSSD). Připomíná, že projekt připravili pro Metroprojekt zkušení architekti.


Ten pohled na tu věc může být, že je to stále stejná skupina architektů – podle některých jsou to ti, kteří tomu už nepřidají nic nového. Tohle já respektuji. Nicméně i ty souvztažnosti celé trasy s okolím mohou být optimističtější.Petr Dolínek


Nechci hodnotit architektonickou úroveň těch návrhů. I ty se změnily. Poslední verzi jsme neviděli, nebyla zatím zveřejněna. Ale ze zkušeností z metra A – tak těch chyb, které se týkají funkčnosti a vztahu k okolí je mnoho.Milan Svoboda

Výtvarná soutěž – je to řešení?

Dolínek jako příklad spolupráce uvádí majitele pozemku u nemocnice Krč, který má developerský zájem na výstupu metra přímo do budovy – ta se má začít teprve stavět. Magistrát připravuje také výtvarnou soutěž, která však ještě podle toho, co říká, nemá jasně dané zadání.

„Může to vylepšit obraz stanic, nicméně obecně zastáváme stanovisko, že prostorové, technické a výtvarné řešení jdou ruku v ruce. Jsou obavy odborníků a výtvarníků, že výtvarná díla, která budou do stanic vnesena až po realizaci, nebudou působit logicky a bude se to tam tlouct,“ říká člen představenstva České komory architektů Milan Svoboda.

Ideální podle něj byl postup při plánování staré stanice trasy metra A, kdy spolupracoval projektant, architekt a výtvarník. „Třeba skleněné záležitosti na Karlově náměstí a na Náměstí Republiky. To byly věci, které vznikaly společnou prací výtvarníka a architekta.“

Nová architektonická soutěž pro metro D?

Institut pro plánování a rozvoj Prahy společně s Metroprojektem podle Dolínka posledních 9 měsíců pracovaly na předělání a jiný pohled na stanice metra. Dolínek uvádí, že práce začaly už vloni v září. „To není spojené s tou peticí. Chceme, aby na tom výtvarník a architekt spolupracovali. Nechceme, aby to bylo – tady máte konečné dílo a vy si na to něco nalepte na stěnu. Takhle to nesmí být,“ uvádí Dolínek a jako důvod absence nové mezinárodní soutěže uvádí, že by magistrát nemusel znovu získat územní rozhodnutí pro povolení výstavby.

Stanice Letňany

Svoboda připomíná, že už od roku 2011 apeluje Česká komora architektů na vedení města a na ředitele Dopravního podniku města Praha, aby postupovali formou transparentního výběru prostřednictví transparentní soutěže. „Bohužel se nám vždy dostalo odmítavého stanoviska, že teď to ještě není věc, která je k řešení. A najednou je představeno řešení, které je hotové.“

Prodražují se zbytečně kvůli architektonickým návrhům stavby? I o tom diskutují hosté Pro a proti.

autor: ves
Spustit audio