Džihádismus z islámu sice vychází, ale není jeho hlavní příčinou, vysvětluje politolog

24. březen 2016

Evropa se stala jedním z bojišť války o duši muslimů, ozývá se jako ozvěna bruselských atentátů. Mnozí komentátoři kladou rovnítko mezi výbuchy a nezvládnutou integrační a imigrační politiku s poukazem na to, že před pár dny zadržený terorista Abdeslam operoval a skrýval se v bruselské čtvrti Molenbeek.

Právě předměstí evropských metropolí mají být podhoubím terorismu. Podle jiných se chyba stala v tom, že evropské elity nedokázaly a nedokážou účinně čelit islamismu. Ten se prý měl zakázat, a postupovat proti němu stejně jako proti nacismu a dalším zločinným ideologiím.

„Většina evropských zemí má v trestním zákoníku paragrafy proti totalitárním tendencím, takže policista nemusí být vystudovaný politolog, aby je odhalil,“ uvedl v pořadu Pro a proti politolog Pavel Barša z Ústavu politologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Podle něj belgická policie zaspala. „Někteří útočníci, kteří šli do Sýrie, a pak provedli pařížské a bruselské útoky, byli v organizaci Sharia for Belgium, jejíž rétorika byla evidentně džihádistická, násilná, nenávistná.“

„Policie nechala několik měsíců tuto organizaci operovat, a zakročila, až když bylo pozdě,“ konstatoval politolog.

To, že džihádistická ideologie vychází z islámu neznamená, že je islám její jedinou příčinou, upozornil Barša.

„Je to chudoba, ale i identitní krize. Připomněl bych, že zhruba čtvrtina francouzských džihádistů, kteří odešli bojovat do Sýrie, jsou konvertité, tedy nepocházejí z muslimských rodin,“ říká politolog.


Barša: „Příčiny džihádismu jsou komplexní. Podívejte se na biografie teroristů: většina z nich neměla nic společného islámem, byli to malí delikventi v problémových čtvrtích... Je to jistá subkultura adolescentních lidí, kteří mají problémy se společností i s vlastní identitou, a hledají nějakou radikální antisystémovou ideologii, a nacházejí ji v džihádismu, a to vůbec nemusejí být muslimové.“

Ředitel think-tanku Evropské hodnoty Radko Hokovský si nemyslí, že Evropa potřebuje nové nástroje na zvládnutí islamistické hrozby.


Hokovský: „Islamistická ideologie je primárním faktorem a příčinou radikalizace, protože nezaměstnanost, sociální vyloučení a diskriminace se vztahuje nejen na muslimy v Evropě, a přesto se neradikalizuje v tímto směrem... V Evropě nedošlo k pochopení, že fenomén islámu je mnohem širší, než je dnešní evropské pojetí náboženství.“

„Stačí uplatňovat ty stávající, to se přesně v západní Evropě nedělo po desítky let,“ dodal.

V západní Evropě došlo v rámci komunikace s muslimskými komunitami k velkému nedorozumění, soudí ředitel.

„Stát nebyl schopen jasně definovat, co je v rámci interpretace islámu přijatelné, a co ne, a došlo ke zmatení.“

Expert připomněl, že islám je komplex nábožensko-politicko-právní, což je v rozporu s tím, jak se historicky proměnilo evropské chápání náboženství, jako například v případě křesťanství.

„A pro politickou reprezentaci, intelektuály i pro právní obec bylo velice složité vymezit to, co se hlásí k náboženství a působí tak, ale de facto je politickou ideologií, navíc směřující k potlačení základních prvků demokratického právního státu,“ popsal jedno ze selhání evropských elit Radko Hokovský.

autoři: tpa , oci
Spustit audio