I kdyby zákaz billboardů zachránil jediný lidský život, stojí to za to, myslí si pracovník BESIPu

Billboardy odvádějí pozornost, shodují se hosté Pro a proti - Foto: Bill McIntyre, licence Creative Commons Atribution-NonCommecial-NoDerivs 2.0 Generic

Billboardy odvádějí pozornost, shodují se hosté Pro a protiFoto: Bill McIntyre, licence Creative Commons Atribution-NonCommecial-NoDerivs 2.0 Generic

Do konce prázdnin zmizí z okolí českých dálnic a silnic 1. třídy billboardy. Nový zákon kolem nich určuje ochranná pásma. Billboardy budou moci nově stát nejblíže 250 metrů od dálnice. Konec reklam se dotkne státních i soukromých pozemků, netýká se ale billboardů ve městech. Je dobře, že zmizí reklamní poutače od dálnic?

„Není to dobře. Jde o další zásah do svobody podnikání,“ uvedl v pořadu Pro a proti senátor Lumír Aschenbrenner (ODS). 

Podle něj není prokázána žádná souvislost s nehodami. „Billboardy mohou patřit mezi rušivé elementy, ale daleko rušivější jsou mobilní telefony, kouření, mluvení nebo jídlo za jízdy. Argumentů a rušivých elementů je mnohem víc než billboardů, na které se většina věcí svádí.“ 

„Souhlasím, že je v Čechách přebillboardováno, tak jako je přeznačkováno, ale přesto bych to neřešil plošným zákazem... Můžeme se domluvit a můžou se odstraňovat nebezpečné billboardy, ale mně se prostě nelíbí ten plošný zákaz.“
Lumír Aschenbrenner

„Stát se stará o to, co nemá. Není třeba zakázáno mluvit na řidiče za jízdy, a myslím, že by se dala najít souvislost a možná i více mrtvých než u billboardů.“ 

Politik věří, že jejich odstranění ohrožuje svobodu podnikání, je také kategoricky proti plošným zákazům, a to ve všech oborech lidské činnosti. 

„Plošné zákazy se dělají proti jiným skupinám obyvatel, ale vždy to odskáčou ti, kteří víceméně zákony neporušují,“ tvrdí Lumír Aschenbrenner. 

Ústecký krajský koordinátor BESIPu Jan Pechout nepochybuje o tom, že je dobře, když reklamní poutače od komunikací zmizí. 

„Je to jeden z předmětů, které odvádějí pozornost řidiče. Tím, že se řidič dívá mimo pozemní komunikaci, tak se nevěnuje řízení, jak by měl, což nepřispívá bezpečnosti silničního provozu.“ 

„I kdyby platilo, že jen jeden člověk zemřel pouze kvůli tomu, že sledoval na dálnici billboard, tak je jen dobře, aby tento rušivý element z okolí dálnic zmizel... Jakmile přejedete hranici s Německem, tak tam nevidíte ani jeden reklamní billboard.“
Jan Pechout

Potvrdila se ale skutečně souvislost mezi billboardy a nehodovostí? „Existuje analýza Centra dopravního výzkumu, ale nevím teď, kolik je to procent.“ 

„Telefonování, kouření, pití i jídlo je v zákoně už ošetřeno,“ připomněl Pechout. „Řidič se musí věnovat řízení.“ 

Zásadním faktem prý také je, že poutače jsou pevné překážky v blízkosti dálnice. „Jsou na betonových patkách, jsou tam kovové traverzy, a myslím, že nebylo málo nehod, kdy vozidlo přímo narazilo do billboardu.“ 

„Každá pevná překážka v okolí komunikace je špatná. Ideální by bylo, kdyby bylo kolem silnic pole. Když řidič udělá chybu a vypadne ze silnice, tak je to relativně v pohodě,“ popsal svou vizi ideální komunikace Jan Pechout. 

Autor:  Michael Rozsypal, Ondřej Čihák
Pořad: Pro a proti  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 9:35; repríza pondělí-pátek 19:35  |  Délka pořadu: 25 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace