Jiří Peňás: Ať ženy samy rozhodnou, v čem půjdou na pláž. Nikdo ale nechce chodit ve stanu

13. červenec 2017

Fotografie z jednoho pražského akvaparku zachycující ženu v plavkách zahalujících celé její tělo včetně hlavy rozpoutala v Česku diskuzi, jestli je tento oděv vhodný do českých vod. Rozdělené zůstávají v přístupu k tzv. burkinám nejen tuzemské bazény a koupaliště. Patří burkiny na české pláže a vodní břehy?

„Je třeba připomenout, že burkiny byly vynalezeny roku 2004 jako emancipační vynález,“ uvedla v pořadu Pro a proti dokumentaristka Apolena Rychlíková.

Podle ní se u nás staví rovnítko mezi burkiny, islám a terorismus. „A ještě se vše halí do debaty o hygieničnosti a nedej bože svobodě žen. Ale myslím, že tam hraje roli jen ten islamofobní nádech.“

Rychlíkové vadí, že celá diskuze je vedena mimo ženy. „Mluví se tu o svobodě žen se oblékat, ale zároveň si neuvědomujeme, že podobná pravidla obsahuje většina náboženství pojímaných fundamentálně, například ortodoxní židovství.“


Tím, že ženám říkáme „svlékněte se", tak neděláme o tolik jinou věc, než fundamentální muslimové ve chvíli, kdy ženám říkají „zůstaňte zahalené“.Apolena Rychlíková

„Pořád se motáme v kruhu, kdy burkiny vnímáme jako symbol islámu a terorismu, ale nedochází nám, že tvrdě patriarchální struktury jsou dané většině fundamentálních náboženství. Ortodoxní židovky chodí na pláž v něčem podobném, musí chodit pár metrů za mužem, ale to se předmětem debat nestává.“

Dokumentaristka také připomněla, že muži v islámském světě mají nakázáno nosit přesně určené typy vousů.

„A nemám pocit, že by se otázka zastřižení vousu, který je v Koránu uveden jako znak dobrého muslima, stávala předmětem podobných debat,“ upozornila Rychlíková.

Publicista Jiří Peňás konstatoval, že je samozřejmé, že jsou burkiny kontroverzním tématem. „A poprask v Čestlicích je zbytečný a nadbytečný.“

„U nás je to kuriozita a rarita, ale ve Francii už ne. Tam jde o závažný společenský problém, který není omezen jen na burkiny, ale na celý vývoj na muslimské scéně v posledních 15 letech.“


To není pravda. Doufám, že ženy za těch 100 let, co se koupou veřejně, prošly vývojem, že víceméně souhlasí s tím, co si na koupaliště berou.Jiří Peňás

Novinář uznává, že burkiny jsou pro muslimské ženy prostředkem, jak se dostat na pláž. „Ale zároveň je to něco, co souvisí s fundamentalistickým pojetím islámu o oblékání žen do prostředí, které zatím bylo od tohoto sporu osvobozeno.“

„Burkiny nejsou plavky jako každé jiné, protože souvisí s fundamentalistickým pojetím islámu, respektive se striktním příkazem zahalení těla,“ zopakoval Peňás.

Tomu je prý žen oblékajících burkiny především líto. „A to dvojnásobně. Jednak kvůli nátlaku z kultury, která je k tomu nutí, a potom, když se v Evropě setkají s odmítavou reakcí.“

„Emancipace by měla směřovat k tomu, aby si ženy skutečně rozhodly o tom, co chtějí. A já jsem osobně přesvědčen, že na pláž člověk nechce přijít ve stanu,“ vyjádřil svůj názor Jiří Peňás.

autoři: ves , oci
Spustit audio