Klaus: Stát má jen kontrolovat výsledky vzdělávání, a ne určovat školám cestu k nim

13. říjen 2015

Novela školského zákona míří do Poslanecké sněmovny. Její podobu připravil dnes už bývalý ministr Marcel Chládek a jeho nástupkyně Kateřina Valachová ji upravila a prosadila ve vládě.

Jedná se o trojici témat, které chce kabinet povinně protlačit: poslední rok školky, přijímačky na střední školy a maturitu z matematiky. Tato opatření by prý měla přinést kvalitnější výuku.

Početná řada odpůrců ale poukazuje na to, že si stát bez koncepce obsazuje čím dál větší podíl na výchově.

„Jednotné přijímací zkoušky mají dát lepší informace žákům, rodičům i učitelům,“ chválil novelu v pořadu Pro a proti náměstek ministryně školství Jaroslav Fidrmuc.

Ten tvrdí, že hlavní problém tkví v tom, že školy berou žáky, u kterých neznají jejich objektivní znalosti.

„Máme zkušenost, že základní školy mají velmi různou úroveň hodnocení. Některé školy hodnotí až o dvě známky lépe, než vychází potom v přijímacích testech,“ vysvětlil náměstek.

Podle něj jednotná přijímací zkouška naprosto objektivně posoudí znalosti žáků, které si přináší ze základní školy.


Fidrmuc: „Pokud po všech středních školách s maturitní zkouškou chceme jednotnou maturitní zkoušku, pak je naprosto objektivně pro žáky i rodiče velmi přínosné, když se na vstupu do školy dovědí, jaké předpoklady jejich děti mají pro obory, ze kterých budu jednou maturovat.“

Odborník ODS na školství Václav Klaus mladší patří mezi kritiky novely.


Klaus: „Máme střední školy, gymnázia, zdravotní školy, konzervatoře, a stát na to dává jednotný test, přitom jde o budoucí povolání, které vyžadují různé jiné dovednosti. Je to stejné, jako kdyby stát dělal jednotný test pro zaměstnance veřejnoprávních rádií, policie, státních lékařů, učitelů, a čekal, že se tím něco zlepší.“

„Je to další zákon a další úprava, kterou stát jen sešněrovává školy,“ tvrdí bývalý ředitel gymnázia.

Ten připomněl, že do roku 2004 žádný školský zákon neexistoval. „Od té doby máme normu, která má dvě stovky stránek, a každý ministr vydá další novelu, kterou to dále zahltí.“

„Máme obrovský přebytek středních škol, často škol, kde polovina dětí neodmaturuje. Stát s tím nic nedělá a místo toho, aby školy byly zavřeny a řešila se příčina, tak se udělá opatření, které ničemu nepomůže,“ soudí Klaus.

To, jak si školy vybírají své žáky, ať dobře nebo špatně, je jejich věc, tvrdí expert. „Někdo se více věnuje náboru žáků a pak má snazší učitelský život, někde zase mají lepší metodiku.“

„Stát má kontrolovat výsledky a cíle vzdělávání, ale tu cestu, jak k nim dojít, si musí každá škola určit sama,“ vzkázal ministerstvu školství Václav Klaus ml.

autoři: tpa , oci
Spustit audio