Nechceme být národem běhajícím s letáky po akcích, žádá Potravinářská komora

6. duben 2017

Potravinářská komora tvrdí, že obchodní řetězce uvalují na potraviny až 90% přirážku, zatímco na dodavatele prý obchodníci tlačí kvůli co nejnižší ceně, zákazníci to nemají šanci poznat, protože zboží na pultech stejně levnější není. Supermarkety se brání, že přirážky a marže je třeba sledovat v průměru, ne pouze i jednotlivých produktů.

„Marže přemrštěné jsou a můžeme to doložit konkrétními čísly,“ uvedl v pořadu Pro a proti ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna.

Údaje komory vychází z čísel, které jí dávají její členové. „U masných výrobků jsou firmy, které dosahují akceptovatelných marží kolem 30 %, ale máme i firmy, kde na jejich výrobky jsou přirážky 200 %.“


Podle OECD máme páté nejlevnější potraviny, my říkáme že páté nejdražší. Ale my porovnáváme potraviny v normální ceně, kdežto OECD započítává všechny slevy, akce a tak dále… Ale já nechci, abychom byli národem běhajícím s letáky po obchodech. Chci, abychom byli národem, který jde do obchodu a koupí si za dobrou cenu dobrý výrobek. Miroslav Koberna

„My porovnáváme výrobek, který je za normální cenu v obchodě, není v akci a tak dále. Když si řetězec zprůměruje své akce a započte do toho různé bonusy, tak se logicky dostane na jiná čísla než my,“ upozornil Koberna.


Ať se nám to líbí nebo nelíbí, zákazník kupuje zboží po slevě, pokud nějaká je, a ne za tzv. regálovou cenu, o které mluvil pan Koberna… Takže zákazník skutečně nakupuje průměrně v cenách, o kterých jsem mluvila já... Obrovská konkurence, která je mezi obchodníky, jim nedovolí, aby měli přirážky neúměrně vysoké… Prodejci se vůči sobě vymezují, potřebují nalézt cestu k zákazníkům, a jedna z těch cest je cena. Marta Nováková

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková oponovala, že marže obchodních řetězců přemrštěné nejsou. „A můžeme to doložit konkrétními čísly,“ dodala.

„Tabulky, které Potravinářská komora minulý týden zveřejnila, jsou naprosto zavádějící a jsou v nich i hrubé matematické chyby,“ tvrdí prezidentka.

Ta popsala metodu, kterou Svaz získal svá čísla. „Data od šesti našich obchodních řetězců jsme vzali, očistili je od slev, a jednoznačně mohu říci, že informace jsou naprosto odlišné.“

Například u mléka komora udává průměrnou přirážku 57,9 %. „V našem případě to je 6,8 %, kdy jsme vzali průměrnou cenu v šesti řetězcích.“

„Data, která jdou z Potravinářské komory, jsou poplašná a uměle vyvolávají hysterii,“ konstatovala Marta Nováková.

autoři: ves , oci
Spustit audio