Neznámý Banga se jen chtěl zviditelnit, hodnotí zpěvákovo gesto sociolog Hampl

5. prosinec 2016

Sociální sítě jsou v posledních dnech zaplaveny hádkami o tom, zda je česká většinová společnost rasistická, nebo není. Způsobil to pískot a odchod zpěváka Radka Bangy ze sálu poté, co si pro svou cenu Český slavík šel Tomáš Hnídek alias Ortel.

Tomáš Ortel je hudebník kapely, která je spojovaná s krajní pravicí, xenofobií a antisemitismem. Je česká společnost skutečně rasistická, nebo se jedná jen o výlevy pár jedinců?

„Ano, česká společnost je trochu rasistická, a s tím se budeme muset smířit,“ uvedl v pořadu Pro a proti sociolog a bývalý člen hnutí Islám v České republice nechceme Petr Hampl.

Podle něj ale snaha úplně odstranit jakýkoli rasismus z celé společnosti působí mnohem větší škody než samotný rasismus.


Tahle země potřebuje víc vlastenectví nebo toho, čemu se říká nacionalismus... Kdo zpochybňuje národní princip, zpochybňuje i demokracii. Pokud tady chceme demokracii a občanská práva, obávám se, že nemáme jinou možnost než si pěstovat vlastenectví. Petr Hampl

„Kdybych v sále seděl já, pravděpodobně bych Ortelu zatleskal... Ortel neposlouchám, můj hudební vkus je jiný, ale co jsem kdy od skupiny slyšel, mi nepřišlo jako něco jakkoli nepřijatelného nebo špatného,“ dodal Hampl.

Ten je přesvědčen, že se Radek Banga svým protestem chtěl jen osobně zviditelnit. „Byl to nějaký zpěvák, který do té doby byl známý v úzkém okruhu lidí, ale jinak o něm nikdo nevěděl.“

„Nejvíc mě na celé kauze znepokojuje ta snaha cenzurovat,“ shrnul svůj postoj k celé kauze Petr Hampl.

Filozof Václav Němec soudí, že slovo rasismus pro stav české společnosti není úplně vystihující. „Mísí se tam celý konglomerát fenoménů jako rasismus, nacionalismus, xenofobie, strach z neznámého a podobně.“


Národ v Evropě je romantická fikce z 18. a 19. století pro to, aby se vytvořila náhradní kolektivní identita za dřívější náboženskou identitu. Oživovat dnes tyto nacionalismy je prostě nebezpečná hra. Václav Němec

„Asi bych to shrnul slovem intolerance, která je v české společnosti rozhodně vysoká nebo vyšší, než by bylo zdrávo,“ zhodnotil odborník.

Jde zde o vytváření určitých norem a mantinelů ve společnosti, vysvětlil Němec. „Není tady místo pro zásah cenzury, ale je zde místo pro pro chování lidí, kteří dokážou odsoudit to, co produkuje kapela Ortel, ale i to, co Tomáš Hnídek produkoval ve zjevně neonacistické skupině Conflict 88.“

Filozof uznal, že Ortel sám se pohybuje velmi dovedně na hraně toho, co je napadnutelné právně. „Já si myslím, že jejich texty právně napadnutelné nejsou, tudíž si těžko umím představit, že by byly předmětem nějaké cenzury.“

„To, co tady předvedl pan Hampl, je selhání elit. Člověk, který má trochu citlivost pro to, co skupina Ortel představuje, by měl v sobě najít odvahu se proti tomu postavit a vyjádřit svůj osobní postoj, ne snažit se o cenzuru,“ konstatoval Václav Němec.

autoři: Renata Kalenská , oci
Spustit audio