Plastů se nemůžeme zbavit hned. Zpoplatnění igelitek není řešení, myslí si prezidentka svazu

22. březen 2018

Od prvního ledna musí být igelitové tašky v obchodech zpoplatněné. Proč má být do fólie zabalená i okurka? Snaží se obchody snižovat používání plastových obalů, nebo skončila jejich společenská odpovědnost u igelitových tašek za korunu? „Obchod nedělá nic jiného, než že uspokojuje zákazníky,” tvrdí v Pro a proti prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Podle Novákové by se současná civilizace plastových obalů mohla vzdát. „Je otázkou, jak k tomu přistoupíme. Problém je to podstatně komplexnější než pouze plastový obal. Je tady celá série jiných regulací, které určují, jak konkrétně s potravinami zacházet. Pokud chceme tento problém skutečně začít řešit, musíme začít jinde než u nařizování zpoplatněných plastových tašek,” myslí si.


Je zapotřebí hledat dlouhodobé řešení.Marta Nováková

Okamžité řešení podle Novákové neexistuje, říct plastům „ne” nejde hned. „Je ale zapotřebí hledat dlouhodobé řešení,” myslí si prezidentka, podle které je mezi obchodníky vůle snižovat množství plastových obalů.

„Nevidím problém v tom, že by to obchodníci nemohli a nechtěli zkoušet. Problém je v tom, že je to pořád naprosto minoritní a zanedbatelné řešení problému plastových obalů. V neposlední řada se to také týká zákazníka. Ten chce prostě rychlé a pohodlné odbavení. Těch, kterých nad tímto takto přemýšlejí, je opravdu promile,” říká Nováková, podle které jsou tu obchody od toho, aby uspokojil zákazníky. „Obchod nedělá nic jiného, než že uspokojuje zákazníky,” tvrdí.

Petr Hanzel z organizace Bez obalu taky vnímá odtržení lidstva od plastů jako dlouhodobý proces. „Nejde tu kontinuitu ze dne na den přestřihnout, aniž bychom připravili rozumnou a udržitelnou alternativu. Trend k tomu ale dlouhodobě spěje. Od 50. let, kdy se jednorázové plastové obaly začaly používat, se jejich množství zdvacetinásobilo,” upozorňuje ekolog.


Bezobalové obchody jsou jednou z cest, je to taková vlajková loď.Petr Hanzel

Podle Hanzela je zřejmé, že situace není udržitelná ani z hlediska přírodních zdrojů. „A to i zdrojů na výrobu, nejen následné likvidace odpadů. Inovace a řešení budou potřeba, což vnímají tak nějak všechny země, minimálně v Evropě, a snaží se o to,” podotýká.

Obchody Bez obalu nabízejí suroviny, které si zákazník sám přesype nebo přelije do vlastního obalu na více použití. Jde něco podobného přenést na větší měřítko, například do supermarketů?

Petr Hanzel

„Bezobalové obchody jsou jednou z cest, je to taková vlajková loď, která ukazuje ideální případ, jak by to mohlo fungovat. V supermarketech jsou zapotřebí jiná řešení. V zahraničí se ale ukazuje, že i supermarkety postupně začleňují tento způsob prodeje. Důležité je nejen zavádět takový nástroj, ale podstatná je také osvěta, která mu vysvětluje, proč by to měl dělat, a jak by to měl dělat správně, aby nedošlo k hygienickým problémům,” vysvětluje Hanzel.

autor: kko
Spustit audio