Problém nejsou vodní skútry, ale jejich nedisciplinovaní řidiči

5. srpen 2015

Od půlky dubna je dovoleno člunům a skútrům jezdit na českých vodních nádržích nebo přehradách neomezenou rychlostí. Je tato vyhláška nebezpečná, nebo česká legislativa konečně přijala něco, co je v zemích Evropské unie běžné?

„Jsme dlouhodobě proti bez ohledu na to, jaká politická reprezentace je na kraji,“ řekl v pořadu Pro a proti hejtman Plzeňského kraje Václav Šlajs.

Negativní stanovisko zastupitelstva vychází z petic a požadavků občanů, vysvětlil politik. „Ať už jde o rekreanty, turisty, rybáře nebo obyvatele v lokalitě.“

„Je pravda, že doba se vyvíjí a dnešní motory jsou v jiné kategorii. Když jsem byl na nádrži Hracholusky, provoz tam nebyl dramatický, ale určitě tam čluny nejezdily rychlostí 10 km/h, ale rychleji,“ tvrdí hejtman.

Tomu vyhláška vadí, protože vychází vstříc jednotlivcům na úkor širších řad občanů. „Třeba konkrétně nádrž Hracholusky je úzká vodní plocha, kde má provoz vliv na vodní ekosystémy nebo na ty suchozemské,“ upozornil Václav Šlajs.


Šlajs: „Je to ten problém, že když se zákonem povolí něco malého, lidé to mají tendenci překračovat, stejně jako v silničním provozu… Připouštím, že kdyby normy byly přesně dodržovány, že by to nebyl dramatický problém. Je to otázka míry a toho, zda vůbec občané tuto vyhlášku znají, a umí vyhodnotit, co povoleno je, a co není.“

Jiří Bellinger z Asociace lodního průmyslu vyhlášku vítá, protože narovnává vztahy tak, aby byly shodné s Evropskou unií.


Bellinger: „Já vnímám jeden problém, a to je chování našich nedisciplinovaných občanů, kteří nedodržují zákony tak, jak by měli, a to vidíme i na silnicích a v každodenním životě... Také nemáme doplněné vodocestné znaky, aby omezovaly rychlosti lokálně podle potřeb, a lidé zbytečně jezdí rychle.“

„Předpis umožňuje na vodních tocích využívání ekologických malých lodních motorů,“ připomněl.

Podle něj je výkon 10 kilowatt velmi nízký, a naopak umožňuje rozvoj soukromé rekreace včetně rybářů, chatařů a půjčoven malých lodí pro rodiny s dětmi na údolních nádržích, které mají dostatečně vlekou plochu, aby bylo možné bezpečně s těmito plavidly plout.“

„U takových výkonů se rychlost plavidla pohybuje mezi 5 a 10 km/h, tedy výrazně nižší, než je rychlost na kole nebo na bruslích,“ říká Bellinger.

Ten je přesvědčen, že ekologický motor moderního typu je prostředí prospěšný. „Je to de facto pojízdná čistírna vody, vodu víří, promíchává a snižuje výskyt sinic.“

„Když přijedeme na údolní nádrže, kde jsou povoleny i silnější motory, tak nejvíce ryb je právě v místech, kde jezdí lodě, protože je tam více kyslíku,“ chválí vliv lodní dopravy Jiří Bellinger.

autoři: pst , oci
Spustit audio