Půl promile na kole? Nenadřazujme mobilitu nad bezpečnost, žádá odborník

Je libo dvě desítky? - Foto: Jitka Englová

Je libo dvě desítky?Foto: Jitka Englová

Jak se spolu snoubí alkohol a kolo? Možná vás to překvapí, ale nemělo by vůbec: v Česku platí nulová tolerance i za řídítky kola, jinak vám hrozí sankce.

Někteří poslanci nebo senátoři to chtějí změnit. Poslanec KDU-ČSL Jiří Junek prosazuje, aby bylo povolených 0,5 promile na kole i na zvířeti. 

 

Povolíme cyklistům půl promile alkoholu v krvi? Jak je na tom Evropa s tolerancí alkoholu za řidítky? Tomáš Pavlíček se ptal poslance KDU-ČSL Jiřího Junka a Jindřicha Fryče z Centra dopravního výzkumu.

Vložit na svůj web

Ministerstvo dopravy i další oponenti tohoto návrhu se bojí, že by se tím v České republice uvolnila morálka a přibylo by nehod, kterých je už teď pod vlivem alkoholu dost. 

„Obdobná tolerance platí ve většině evropských zemí, Česko je v tomto téměř výjimkou,“ uvedl v pořadu Pro a proti poslanec Jiří Junek. 

Důvodů pro svůj návrh má politik několik. „Je boom cyklostezek, které jsou cílem relaxace a výletů. A každý počítáme, že na výletě si jedno nebo dvě piva dáme,“ vysvětlil. 

„Na jižní Moravě, kde máme přímo vinařské cyklostezky, k žádným dechovým kontrolám nedochází, zatímco na jiných cyklostezkách ano. Bylo by na místě tento nesoulad vyřešit,“ vyzval poslanec. 

Podle studie, ze které Junek vychází, půl promile alkoholu v krvi prodlouží reakční dobu přibližně o jednu desetinu vteřiny. 

„Hranice půl promile mi vychází právě ze zahraničí, kde ve většině států, když už tam limit je, je právě tolik,“ shrnul Jiří Junek. 

Junek: „Půl promile jsou zhruba dvě desítky, ale u každého je jiná hranice. To už záleží na tom, aby si to cyklista sám pohlídal. Je to snaha udělat také jednou zákon, který neomezuje, nesankcionizuje ale vychází lidem vstříc.“

Jindřich Fryč z Centra dopravního výzkumu připomněl, že v rámci Evropy funguje opačný trend: limity alkoholu snižovat. 

Fryč: „Nejsme ve Finsku nebo Holandsku, kde zaručíme, že se cyklista bude pohybovat jen na cyklostezkách. Nemůžeme nadřazovat mobilitu nad bezpečnost, zdraví a život je vždy nadřazená hodnota.“

„Změny tohoto charakteru prostě nepřispějí k bezpečnosti,“ tvrdí odborník. 

Ten je přesvědčen, že tato úprava by neměla pouze vliv na chování cylistů. 

„Máme národní strategii, která má dovést Českou republiku aspoň na průměr nehodovosti ostatních zemí Evropy. To se nám nedaří, za posledních 7 let počet nehod zaviněných cyklisty narostl,“ připomněl Fryč. 

Expert zpochybnil studii o vlivu alkoholu na reakční dobu, ze které poslanec čerpal. „Podobné návrhy by se měly dělat na základě faktů a studií,“ tvrdí. 

„My jsme bohužel takovou studii zadánu nedostali, a ani nevím, že by se někde u nás nebo v zahraničí taková studie dělala, tudíž nemáme žádná fakta, na základě kterých by šel takový limit stanovit,“ upozornil Jindřich Fryč. 

Autor:  Tomáš Pavlíček  (tpa), Ondřej Čihák
Pořad: Pro a proti  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 9:35; repríza pondělí-pátek 19:35  |  Délka pořadu: 25 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace