Řidiči jsou v hlavním městě nepřátelé a lovná zvěř, myslí si zastupitelka

24. květen 2017

Vedení hlavního města Prahy se rozhodlo apelovat na Pražany, aby nekupovali vozy SUV, protože v provozu metropole prý způsobují nemalé problémy, od těch ekologických až po potíže s parkováním. Magistrát proto rozjel kampaň v rámci projektu Čistou stopou Prahou.

„Kampaň je lživá, uvádí nepravdy,“ uvedla v pořadu Pro a proti zastupitelka Prahy 8 Vladimíra Ludková (ODS).

Podle ní je v šotu, který je součástí kampaně, řidič SUV vykreslen „jako jakýsi vekslák z filmu Bony a klid, je to jedno klišé za druhým. Vadí mi, že řidič, který si koupí tento typ auta, je jakýsi občan druhé kategorie.“


Řidiči jsou nepřátelé v hlavním městě, jsou lovná zvěř. Je to tak. Praha se stává pro řidiče nepřátelské město… Každý má používat takovou dopravu po hlavním městě, jaká mu vyhovuje. Modré zóny a ta neustálá šikana jsou tím, co problémy jen zvětšuje a způsobuje kolony na pražských silnicích.Vladimíra Ludková

„V reklamním šotu také hovoří autoři o velikosti SUV vozu. Ale po chvíli na internetu zjistíte, že použitý vůz je menší než většina sedanů a kombíků, které po českých silnicích jezdí… Autoři šotu celou realitu přikrašlují tak, aby obhájili svůj argument. Proč nám nakazují, že si ta auta nemáme kupovat?“ ptá se politička.

Ta zdravotní a ekologické důvody, které Lukáš Eršil zmínil, nepovažuje za dostatečně silné, aby o nich byly vedena diskuze. „Neberu je jako relevantní.“ Nevidí ani problémy, které tyto rozměrnější vozy mohou způsobit v dopravě i při parkování.

„Pro letošní rok byl navýšen rozpočet o 9 milionů korun, ze kterých jdou peníze na podobné kampaně. Vy nám lžete, vy nám diktujete, vy se snažíte v lidech vzbudit, že jsou občany druhé kategorie jen proto, že si pořídí SUV. A to já prostě nechci,“ protestovala Ludková.

Koordinátor projektu Čistou stopou Prahou Lukáš Eršil je přesvědčen, že počet SUV vozů v pražských ulicích je velký. „Trend je živen reklamními kampaněmi automobilek. Proto jsme se rozhodli upozornit na odvrácenou stranu tohoto fenoménu.“


Nikomu nediktujeme, jaké auto koupit. To necháváme na řidičích. Pouze upozorňujeme na nevýhody používání SUV… Kampaň nemíří proti autům, ale vede k tomu, aby se člověk zamyslel, jestli pro konkrétní cestu potřebuje auto. Znám spoustu případů, kdy v okamžiku, kdy si lidé koupí auto, tak pro ně MHD přestane existovat.Lukáš Eršil

„V okamžiku, kdy lidstvo řeší dopady klimatické změny i omezené zdroje na naší planetě, sedá čím dál více lidí do aut, která jsou těžší, mají vyšší náklady na výrobu i provoz, produkují nejen více výfukových plynů, ale i rakovinotvorných látek.“

Námitky Ludkové o údajích o vozech SUV i lživém šotu Eršil vyvrátil. „Vycházeli jsme z článků automobilových novinářů… V kampani jsme záměrně vybrali větší typ SUV, takže argument, že většina auta na českých silnicích je větší, není platný.“

Výtku o finanční zátěži, kterou takové kampaně přestavují pro státní rozpočet, koordinátor odmítl. „Výroba šotu stála 50 tisíc korun, reklama je v řádu stovek korun za reklamu na Facebooku. Za tak malé peníze se podařilo vyvolat celospolečenskou diskuzi, což hodnotím jako velké plus.“

„Pro srovnání, stranický kolega paní Ludkové z ODS použil 178 milionů na kampaň Ryba domácí, kterou prošetřoval Nejvyšší kontrolní úřad, a došel k závěru, že šlo o vyhozené peníze,“ shrnul fiskální stránku kampaně Lukáš Eršil.

autoři: ves , oci
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.