Tomáš Sedláček: McDonald's je symbolem toho ne se najíst, ale rychle se zbavit hladu

20. březen 2017

Přesně před 25 lety vkročili zákazníci do první restaurace rychlého občerstvení americké sítě McDonald's na českém území. Nacházela se a dodnes stojí v pražské Vodičkově ulici. Od té doby se počet těchto restaurací přiblížil stovce. Jak se dnes díváme na restaurace McDonald's a týká se nás tzv. McDonaldizace?

„Jde o symbol toho povrchního ze západní kultury,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda Strany zelených Matěj Stropnický. „Dokonce nevím, jestli kultura je zde to správné slovo,“ dodal.

Podle něj jde především o způsob trávení času a trávení života. „Tlak na čas je integrální součástí západní společnosti. Plynutí času je různé v rámci zeměkoule. Například Araby nebo jižní Evropany vnímáme jako někoho, kdo je líný, často ale jen proto, že jim jinak plyne čas.“


McDonald's je symbolem toho nejrychlejšího plynutí času a proto i určitého nutného zpovrchňování společnosti. Je důležité, aby to nevytlačilo všechny ostatní alternativy. V konečném důsledku, ať už je to záměr, nebo není, tak v tom vidím velice úspěšný vývoz toho tzv. amerického životního stylu, který významným způsobem přispěl k porážce předlistopadové půlky světa.Matěj Stropnický

„Spojené státy pro mě nejsou extraktem zla. V Americe také existuje obrovské zázemí nezávislé kultury,“ upozornil politik.

Přesto je stále otázkou, jestli je McDonald's vývozem Ameriky jako státu a jeho politického zřízení, nebo jde jen o vývoz konkrétní firmy, která se snaží expandovat. „O tom je potřeba vést debatu,“ soudí Stropnický.

Ekonom a filozof Tomáš Sedláček považuje na McDonald's za „nejstrašidelnější“, když už není jiná alternativa, jak prý viděl na mnoha místech v Americe.

„Tradiční rodinné restaurace nemají mnohdy šanci proti místním McDonald's. A podobný problém se za chvíli bude řešit u Uberu a u Airbnb. To je vše podobný případ, kdy hrozí extrémní monopolizace, pokud se to neohlídá,“ varoval ekonom.


Spíš než o McDonaldizaci jde o „kapitalismuszaci", tedy prodávání sebe sama. Glajchšaltizace a to, že člověk prodává intimní kusy sebe sama, jako je společné vaření a jedení, to je na tom to strašidelné… McDonald's je symbolem toho ne se najíst, ale rychle se zbavit hladu.Tomáš Sedláček

Konkrétně v oblasti stravování ale monopolizace v Evropě zatím nehrozí. „McDonald's je stále jako možnost, není na každém rohu a zákazník si to najde, když chce.“

Expert vysvětlil, jak se pronikání kapitalismu do našich životů projevuje. „Když jsem chtěl kdysi mluvit se svojí mámou, tak jsem s ní prostě mluvil. Nepotřeboval jsem k tomu žádné struktury kapitalismu. Dnes, když matce telefonuji, tak zaměstnám u toho jednoho telefonu tisíc lidí, od právníků a uklízeček až po marketéry, ideology a techniky.“

„Můžeme hospodářsky růst v momentě, kdy prodáme něco, co jsme předtím zvládali sami. Před dvěma generacemi komunikace nevydělávala žádné HDP, většina komunikace probíhala bez trhu, dneska ale většina probíhá s pomocí trhu. Dnes na trh můžete dát také úklid nebo výchovu dětí,“ konstatoval Tomáš Sedláček.

autoři: pdu , oci
Spustit audio