Žádný populismus. Jde nám o zdraví Pražanů, obhajuje zákaz kamionů náměstek pro dopravu

28. červenec 2017

Pražští radní minulý týden odsouhlasili zákaz vjezdu kamionů delších než 12 metrů do Prahy, a to včetně Jižní spojky, Štěrboholské radiály a Spořilovské ulice, tedy na úseky, které zatím nahrazují chybějící východní část pražského okruhu. Jde o populistické gesto před volbami, nebo o skutečnou snahu chránit Pražany před hlukem a zplodinami?

„Mnoho let po Praze jezdí nákladní doprava hustě obydlenými částmi města, je to velmi nepříjemné a nedá se to dlouhodobě tolerovat,“ připomněl v pořadu Pro a proti náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Ten odmítá, že by mělo jít o tlak na ministerstvo dopravy na dostavbu pražského okruhu. „Bylo by to v ten nejhorší čas, ministr dopravy v zásadě za 3 měsíce končí.“

Projev předvolebního populismu to prý také není. „Téma projednáváme už více než 1,5 roku,“ dodal zastupitel.


Máme hájit zájmy Pražanů. V diskuzi, která nebyla jednoduchá, došla rada k jednomyslnému názoru, že nepůjdeme do kompromisu a požadujeme pro Prahu tu nejlepší ochranu obyvatel. A tak jsme se také rozhodli, bez ohledu na jakékoli volby.Petr Dolínek

„Protože chápeme Prahu a střední Čechy jako jeden organismus, tak nepřenášíme problém do středních Čech, tím spíše, že tamní komunikace nemají na to, přepravovat nákladní dopravu, takže i tam dojde k zákazu kamionů,“ očekává Dolínek.

Ten upozornil, že se „pořád ptá dokola ministerstva dopravy, co zabezpečilo za posledních 10 let, aby mohly kamiony někudy jezdit… Například tzv. státovky by měly být ve stavu, kdy by měly být schopny tranzitní dopravu vstřebat.“

„To není problém tří, ale posledních deseti let. Stát by měl přehodnotit politiku, jak je ochoten financovat stav komunikací v České republice,“ vzkázal vládě Petr Dolínek.

Středočeský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO) uznal, že na kraji byli překvapeni. „Předpokládali jsme jemnější variantu.“


Já stále věřím v to, že najdeme nějaký kompromis, a komunikace jako Jižní spojka budou moci být využívány ke svému původnímu účelu tranzitní komunikace suplující dodnes chybějící pražský okruh. Ten je jediným řešením, ale všichni dobře víme, že to nebude zítra.František Petrtýl

„Musíme na situaci koukat jako na celek,“ doporučil radní. Ocenil, že ve spolupráci s Prahou se podařilo vytvořit Integrovaný dopravní systém Středočeského kraje. „V tom se s panem Dolínkem shodujeme.“

Ale pokud by návrh zákazu vjezdu kamionů skutečně prošel, tak radní neví, kam tranzitní dopravu přesunout. „Udělali jsme skutečně poctivou analýzu kudy by kamiony mohly jezdit po území kraje. Výsledkem je, že komunikace 2. a 3. třídy nesplňují základní technické podmínky.“

Co by se stalo, kdyby kamiony vjely na komunikace ve Středočeském kraji? „Popojížděly by krokem a zplodiny vypouštěné do ovzduší by byly mnohem horší.“

„Je to všechno o penězích. Abychom dostali jen mosty v kraji do dobrého stavu, tak je to 8,5 miliardy, u komunikací očekávám minimálně 15 miliard,“ vyčíslil náklady na zlepšení středočeských silnic František Petrtýl.

autoři: kko , oci
Spustit audio