Naučí školy chápat moderní dějiny?

5. květen 2015
Radiofórum

V den 70. výročí zahájení Pražského povstání budeme hovořit o tom, jak se vyznáme ve vlastních dějinách a jak nás na to školy umí připravit. Mohou při výuce pomoci interaktivní technologie?

Historická gramotnost nespočívá v tom, že si pamatujeme co nejvíce historických dat, ale v tom, že porozumíme minulým dějům i jejich příčinám – a její nedostatek umožňuje historii falšovat a zneužívat.

Značná část populace tápe v relativně nedávných dějinách a má o nich zkreslené představy, často ovlivněné jejich interpretací poplatnou různým ideologiím.

Jak učit dějinám 2. světové války a dějinám 20. století vůbec? Jak může škola pomoci k jejich porozumění? Kdy mají pedagogové využít interaktivní výukové simulace a nová média?

Hostem Petra Schwarze byl v úterý 5. května 2015 v 19:10 hodin Jaroslav Pinkas, učitel historie, metodik výuky dějin a spoluautor výukové simulace Československo 38–39.

autor: Petr Schwarz
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.