Architekt: Metro dělá z Václavského náměstí přestupní destinaci, zatímco tramvaj má městotvorný efekt

6. květen 2015

Centrum Prahy hostí výstavu pod širým nebem. Jmenuje se Václavské náměstí – výkladní skříň metropole a najdete ji právě v horní části náměstí.

Sdružení Nového města pražského chce fotografiemi připomenout období, kdy Václavské náměstí bylo skutečným centrem hlavního města, ukázat současný stav veřejného prostoru a přispět k zahájení jeho neustále odkládané rekonstrukci.

Řešení trávníků uprostřed náměstí brání pobytové zóně a setkávání lidí, myslí si starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).

Další zahušťování dopravy považuje za nepřijatelné, a tak by tramvaje měly jezdit jen v horní části náměstí od Vinohradské ulice přes Washingtonovu, Vrchlického sady směrem na Masarykovo nádraží.

„Ten důvod je čistě dopravní. Jediná trasa spojení vede ulicí Ječnou a ve chvíli, kdy se tam cokoliv stane, tak se zastaví tramvajová doprava v Praze. Zase na druhou stranu si absolutně nemyslím, že je potřeba zadrátovat střed Václavského náměstí a rozříznout ho dalšími tramvajemi, protože tato část je dopravně obsloužena metrem,“ myslí si starosta.

Dodává, že už udělali první kroky s novým vedením magistrátu k rekonstrukci náměstí. Už nic nebrání rychlému vydání územního rozhodnutí, nejdříve pro spodní části náměstí.

„Metro přivádí lidi na Václavské náměstí z dálky a dělá z Václavského náměstí spíše přestupní nežli cílovou destinaci. Povrchová veřejná doprava je na krátké vzdálenosti, a to je tramvaj. Je důležité si uvědomit, že tramvaj má také městotvorný efekt. Na zastávkách čekají lidé, koukají okolo, vidí obchody a zahrádky, jedou tramvají, vidí z okna obchody a zahrádky. Je dokázáno, že kudy jede tramvaj, tam do jisté míry kvete ochod,“ oponuje autor výstavy a architekt z firmy Cigler Marani Architects Petr Kučera.

Navrhuje kompromis: Z Vinohrad by jezdily tramvaje jen na křižovatku Vodičkova – Jindřišská a vznikl by živý velkoměstský bulvár s obchody. V dolní části náměstí by zůstala pěší zóna jako příjemný pobytový prostor.

Lomecký namítá: „Pro nás už je tím kompromisem, že lidé se dostanou na horní část. Větším problémem je zklidnění magistrály.“

Starosta Prahy 1 by byl pro „připojení“ muzea k Václavskému náměstí. Doprava z magistrály by jezdila za muzeem vždy ve dvou pruzích ve směru do a z centra.

autoři: mvo , rkr
Spustit audio