Expert o spotu T-Mobile: Není důležité, jestli je reklama chytrá, nebo hloupá, ale jestli funguje, nebo nefunguje

11. prosinec 2014

Reklama na T-Mobile, ve které je Polák zobrazen jako podvodný kšeftař, vyvolala na polské straně velmi negativní reakce, oficiálně protestovala i polská velvyslankyně v Praze. Chybí reklamním tvůrcům kreativita, že si musí vypomáhat urážkami přátelského souseda?

„Skvělá reklama z technického pohledu, proč ale tak hloupý stereotyp?“ popsal v Ranním Plusu své první pocity z reklamy polský novinář a překladatel Tomáš Jedruchów.

Stereotyp, který tvůrci spotu použili, podle novináře neplatí už 25 let. „Dnes mají Poláci opravdu jiné problémy, o kterých se můžeme bavit, a které by byly směšnější.“

„Je tu rozdíl, který si hodně Čechů neuvědomuje: Češi mnohá leta byli nejoblíbenějším národem Poláků. Stereotypy o Češích jsou pozitivní, pak ale Poláci přijedou do Prahy a jsou zklamaní,“ vysvětlil Jedruchów.

Hlavním problém reklamních agentur je to, že nerespektují a podceňují své odběratele, tvrdí novinář.

„Většinou si myslí, že lidé jsou příliš hloupí, aby pochopili inteligentní humor, takže se odvolávají na stereotypy a vulgaritu, které fungují,“ řekl Tomáš Jedruchów.

Čtěte také

Odborník na reklamu a média Daniel Köppl považuje používání stereotypů a nadsázky za běžné.

„Chápu, že se to nemusí všem líbit, ale myslím, že nadsázka je zde tak zřejmá, že je patrné, že to není myšleno vážně.“

V reklamě funguje to, co se člověku vybaví jako první, když se zmíní jakákoli značka nebo produkt, popsal principy odborník.

„Existuje jedno tabu, kterého se všichni tvůrci v reklamě velmi drží: nikdy nikoho neurazit. Pracovat s nadsázkou, pracovat s humorem, ale určitě ne urážet.“

Spot podle Köppla nesvědčí o špatných vztazích mezi Čechy a Poláky, spíše naopak. „Nemyslím si, že by Češi Poláky neměli rádi, naopak, vzájemné city jsou silné, a co se škádlívá, rádo se mívá.“

„Reklamu nedělíme na chytrou nebo hloupou, ale na tu která funguje, nebo nefunguje. A v tomto případě je evidentní, že reklama vzbudila zájem,“ konstatoval odborník na reklamu.

autoři: oci , bum
Spustit audio