Falešná a jednostranná, říká o české podobě inkluze Učitelské profesní sdružení

11. červen 2015

V současných debatách o českém školství je slyšet zástupce nevládních organizací, odborníků na vzdělání, podnikatelů se zkušebními testy i politiků, ale hlas těch, na kterých leží největší díl odpovědnosti, samotných učitelů, chybí.

Myslí si to aspoň členové nově založeného Učitelského profesního sdružení, jehož mluvčí Zdeněk Sotolář byl jedním z hostů v Ranním Plusu.

„Poslední kapkou byl návrh kariérního řádu, který jde znovu proti obyčejným učitelům,“ popsal jeden z důvodů vzniku sdružení jeho mluvčí.

„Chtěli bychom vrátit hlas učitelů do diskuze o školství, chceme být slyšet, chceme být partnerem pro ministerstvo. Chceme, aby náš názor byl zohledněn už před, a nikoli až po rozhodnutí,“ dodal Sotolář.

Důležitým tématem oborového spolku je inkluze. Ta je podle mluvčího v současné podobě aktivistická.

„Pokud se mluví o tom, že by žáci měli chodit do jedné školy, tak nezapomínejme, že ze systému jsou vytahování žáci, kteří odchází ze základních škol na víceletá gymnázia, na různé soukromé a exkluzivně budované rodičovské školy, a to se neustále zamlčuje,“ tvrdí pedagog.

Podle něj by opravdová inkluze měla zajistit, aby ti nejnadanější žáci ze základních škol hromadně neodcházeli. Pokud se tak bude nadále dít, základní školy se změní.

„Z takzvaných zvláštních škol se přelijí žáci do základních, ale zároveň budou žáci odcházet na víceletá gymnázia a další soukromé školy. Tím se celý systém zboří, a dostaneme se do situace, kdy základní škola už nebude nikdy taková, jaká byla,“ varoval Zdeněk Sotolář.

Víceletá gymnázia nejsou elitní školy, tvrdí poslanec

Poslanec a předseda výboru pro vědu a vzdělání Jiří Zlatuška (ANO) další hlas v diskuzi o školství vítá. „Všechno, co podpoří zapojení širší veřejnosti včetně učitelů do debat, je užitečné.“

Je ale důležité si uvědomit, že rozhodují nejen množství diskutujících, ale také jejich poučenost a informovanost, připomněl poslanec.

„Také nejsem příznivce příliš raného sortování žáků, a jsem si vědom toho, že systém víceletých gymnázií, do kterých odcházejí děti příliš brzo, je ze systémového hlediska problematický,“ uznal Zlatuška.

Za formu elitního školství by ale poslanec víceletá gymnázia nepovažoval. „Spíš máme jiný problém: příliš velký podíl žáků a studentů na odborných školách, tedy mimo hlavní gymnaziální proud,“ řekl poslanec.

„Pokud se přidá inkluze na jedné straně, tak by se logicky měla přidávat i pro nadané žáky,“ souhlasil s názorem Učitelského profesního sdružení Jiří Zlatuška.

autoři: oci , bum
Spustit audio