Imigrace a holocaust. Témata vítězných filmů z Cannes
68. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes od včerejška připisuje do filmové historie další jména.
Hlavní cenu, Zlatou palmu, získal francouzský film Dheepan, který natočil režisér Jacques Audiard. Jeho tématem je imigrace, přistěhovalectví.
"Dheepan je člověk, který si ještě na Srí Lance z falešných pasů seskládá celou rodinu z podobných ztracenců jako je on – manželku a dítě, aby pro ně bylo jednodušší získat azyl v Evropě. Tito úplně tři neznámí lidé, přijedou do Francie a musí předstírat, že jsou rodina,“ přibližuje děj snímku reportérka Markéta Vacková, která festival v Cannes sledovala.
„Hlavní zprávou tohoto filmu je ukázat na problém imigrace v dnešním světě obecně,“ doplňuje.
Úspěch v Cannes slavili také Maďaři s druhou hlavní cenou Grand Prix pro debut Saulův syn, který natočil osmatřicetiletý režisér László Nemes.
„Film je originální svým pohledem na holocaust. Tím, že ten pohled natočil mladý režisér a úplně jiným způsobem. Více méně jsou zachyceny jen detaily, polodetaily. Žádný velký celek, který by nás informoval o tom, kde se to odehrává,“ popisuje reportérka Vacková, čím snímek zaujal porotu i diváky.
Cenu za herecké výkony letos získali především domácí francouzští herci. „Možná vyhráli proto, že zobrazují postavy s emocemi. Skutečné postavy ze života,“ osvětluje Vacková, proč porota ocenila právě francouzské herce.
„Porota odsunula filmy, které se vzdalovaly od reality a společné je jim to, že ukazují skutečný svět kolem nás,“ popisuje Martina Vacková, co mají vítězné filmy společné.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.