Jak velmi jednoduše vyrobit morfin? Stačí kvasnice, zjistili američtí vědci

20. květen 2015

Že alkohol se vyrábí z cukru pomocí alkoholového kvašení, je známá skutečnost.

Tímto způsobem ale bude zřejmě možné v budoucnu vyrábět také další drogy, a to zejména opiáty.

Vědcům z americké University of California se povedlo popsat syntézu morfinu pomocí geneticky upravených kvasnic.

Tým odborníků vyrobil morfin pomocí technologie, která se používá k výrobě domácího piva. Jen ingredience jsou trochu komplikovanější.

Vědci geneticky modifikovali kvasnice, které poté slouží chemickému procesu potřebnému k převodu obyčejného cukru na morfin.

„Lidé vědí, že pomocí cukru se během kvasného procesu dá vyrobit ethanol, například při výrobě piva pomocí kvasnic. A náš výzkum v podstatě ukázal, jak využít velmi podobný proces díky kvasnicím a cukru, a zároveň sloučenině zvané reticulin. To je osa celého procesu, díky které může vzniknout dalších 2,5 tisíce molekul,“ popisuje jeden z autorů objevu John Dueber.

Technologie výroby morfinu z glukózy pomocí kvasnic se vyvíjela 7 let. Tři skupiny výzkumníků zkoušely genetické složky získané z makovic, z řepy a z půdních bakterií vložit do genomu kvasnic.

Nakonec se jim jeden z meziproduktů, takzvaný S retikulin, povedlo převést na R reticulin. A to umožnilo také vznik morfinu bez potřeby opia z makovic.

Tento proces má mnoho výhod. Jeho zdokonalením by například bylo možné vyrobit úplně nové léky proti bolesti, které by byly levnější a bezpečnější, měly by delší účinek a menší potenciál vzniku závislosti.

Zneužitelný objev

Američtí vědci se snaží upozornit na možné zneužití objevu pro výrobu ilegálních drog, jako je například heroin. Vyzvali proto k urgentní regulaci této technologie a varovali, že může dojít k restrukturalizaci obchodu s drogami.

"Teoreticky by to mohlo mít opravdu zásadní dopad na kriminalitu spojenou s obchodem s drogami. Produkce by mohla být více decentralizovaná, ceny opiátů by klesly a drogy by byly dostupnější a počet uživatelů by se mohl dramaticky zvýšit," tvrdí univerzitní profesor Chappell H. Lawson.

Kvasnice je také jednoduché skladovat a převážet. Úřady by tak mohly mít velký problém s kontrolou distribuce toho druhu kvasnic, které dokážou produkovat opiáty.

Vědci se pokusili sepsat několik návrhů, jak zabránit zneužití objevu. Kenneth Oye, který je profesorem na americké univerzitě MIT, k tomu říká:

„Naše doporučení zahrnují snahu modifikované kvasnice pozměnit, aby se obtížněji vyráběly a aby byl výsledný projekt méně cenný pro černý trh. Také navrhujeme zavést modifikace užívaných kvasnic přidáním jakýchsi markerů, podle kterých by je policie mohla identifikovat."

Modifikované kvasnice by mohly produkovat pouze slabší opiáty, než využívají výrobci drog.

Strukturní vzorec morfinu