Karikaturista Kemel: Nejznámější kreslíři zemřeli a noviny už nemají vůli zkoušet nové

14. leden 2015

V Paříži dnes vychází ve 3miliónovém nákladu nové číslo satirického časopisu Charlie Hebdo. Obrázek americké Sochy svobody, která místo pochodně svírá naostřenou tužku – to je jedna z reakcí karikaturisty Miroslava Kemela na tragické události v Paříži.

„V první fázi jsem se dozvěděl, že se stalo, co se stalo. Nepřemýšlel jsem vůbec jako karikaturista, nepřemýšlel jsem o tom, jak to zpracovat. Na začátku bylo zděšení a opravdu velké překvapení a přemýšlel jsem o tom, co to znamená pro naši společnost a civilizaci jako obyčejný občan. Teprve v druhé fázi jsem o tom začal přemýšlet jako karikaturista,“ přiblížil karikaturista Miroslav Kemel vznik kresby v Ranním Plusu.

Na české scéně časopis podobný titulu Chalie Hebdo schází. Tuzemská karikatura se tak musí spokojit s omezeným prostorem, který například v denících nepřesahuje jedno okno mezi jinými články.

Takto Miroslav Kemel reagoval na útok v Charlie Hebdo

Miroslava Kemela mrzí, že politická karikatura u nás pomalu mizí:

„Je to dáno tím, že nejznámější autoři odešli, zemřeli v posledních letech a noviny nemají vůli a ochotu zkoušet nové autory. Je to samozřejmě i finanční záležitost, co se týká novin. To že tady nevychází žádný takto zaměřený časopis, je další věc. Podle mě je to také ekonomická záležitost. Není poptávka, nemá to tady takovou tradici. Mám pocit, že Češi na tvrdou satiru a karikaturu nejsou zvyklí, nereagují na ně. Myslím si to, že to je i kvalitou autorů. Kdyby vycházely dobré karikatury, dobré kresby, asi by se i nějaký časopis uživil.“

Časopis Dikobraz, který vycházel v dobách komunismu, podle Kemela sice plnil společenské zadání, ale zároveň vychovával spoustu mladých autorů.

Teď autoři publikují na internetu. Je jich moc a karikatury mají různou kvalitu, míní Miroslav Kemel.

Karikatura z pera Miroslava Kemela
autoři: mvo , bum
Spustit audio