Čína se připravuje na dalajlamův skon, v Tibetu prosazuje svého člověka

1. říjen 2016

Čína se snaží ovládnout Tibet po všech stránkách. Nejen vojensky, ale i duchovně. S postupujícím věkem současného dalajlamy se tak pozornost čínských představitelů soustředí na 26letého budhistického mnicha Gjacchäna Norbu.

Jeho vybrala komunistická strana, aby plnil důležitou politickou a náboženskou roli jako tzv. 11. pančhenlama, tedy jako druhý nejvýše postavený duchovní představitel Tibetu po dalajlamovi.

Současného dalajlamu totiž v Tibetu stále široce uznávají jako hlavního duchovního vůdce. Jelikož ale neuznal anexi Tibetu Čínou, musel uprchnout z čínského područí a dnes působí v indickém exilu. Problematiky si všímá americký list Washington Post.

V případě, že dnes už 81 letý dalajlama zemře, pančhenlama se oficiálně stane nejdůležitější náboženskou postavou v Tibetu. Alespoň do té doby, než se podaří najít nové převtělení dalajlamy. A právě ve „správném“ hledání by Čínou dosazený duchovní mohl pomoct.

Odborníci ovšem příliš nevěří, že tah pančhenlamou Číně vyjde. Jeho výběr byl totiž více než kontroverzní a mnozí Tibeťané ho zřejmě nikdy akceptovat nebudou. V roce 1995 totiž vybral dalajlama za 11. pančhenlamu šestiletého chlapce jménem Gendün Čhökji Ňima. Ten ovšem obratem zmizel v čínském opatrovnictví a je považován za nejmladšího politického vězně na světě.

Jeho další osud je neznámý. Tibetské úřady minulý rok prohlásily, že žije běžný život a nepřeje si být rušen. Namísto dalajlamou vybraného chlapce se rozhodli Číňané dosadit vlastního kandidáta, stal se jím srovnatelně starý Gjacchän Norbu, jemuž je letos 26 let.

Norbu se snaží zalíbit Tibeťanům

Jak dalajlama stárne, snaží se Číňané zvyšovat kredit tohoto pančhenlamy u místních obyvatel. V červenci se obrýlený Norbu objevil v slavnostním tibetském rouchu na významném rituálu kálačakra, který se odehrával před velkým davem duchovních i laiků. Od té doby intenzivně navštěvuje kláštery, chrámy, školy i nemocnice po celé tibetské náhorní plošině.

„Zvyšující se aktivita pančhenlamy má zřejmě zmenšit dalajlamův vliv a připravit Tibet na postdalajlamovskou éru,“ napsaly noviny Global Times minulý měsíc.

Číňany dosazený pančhenlama Gjacchän Norbu

Čínská státní média tvrdí, že slavností obřad kálačakra každý den navštívilo na sto tisíc lidí navzdory chladnému a deštivému počasí. Při návštěvě samotného Tibetu ale na zmínky o současném 11. pančhenlamovi narazíte jen stěží.

V tibetském hlavním městě Lhase nenabízí obchod s portréty předních tibetských duchovních ani Čínou vybraného Norbu ani zmizelého chlapce zvoleného dalajlámou.

Narazit ale můžete na některé jejich předchůdce. Kupříkladu na 10. pančhenlamu, kterého Číňané uvěznili během tzv. kulturní revoluce v šedesátých letech minulého století. Narazíte zde i na obrázky 17. karmapy, dalšího významného tibetského duchovního, kterého uznaly i čínské úřady. Ten ovšem v roce 1999 za dramatických okolností uprchl přes hory do indického exilu za dalajlámou.

Tibetská exilová vláda sídlící v Indii tvrdí, že lidé byli na zmíněný obřad donuceni přijít pod pohrůžkou různých trestů. Jeden z představitelů exilové vlády Sonam Dagpo označil celou slavnost za politický podvod. Připomněl přitom paradox, že celý budhistický ceremoniál zorganizovala důsledně ateistická čínská vláda, která v Tibetu jinak potlačuje náboženskou svobodu.

Čínské osvobození Tibetu

Deník Washington Post si ovšem všímá, že nejrůznější strategie využívající náboženské tradice používají obě strany sporu. Sám dalajlama už prohlásil, že pokud bude reinkarnovat, bude to do dítěte narozené mimo Čínu. Čínské státní orgány ale mají jiný plán.

„Čína bezpochyby počítá s tím, že jakmile dalajlama zemře, pokusí se vybrat svého vlastního kandidáta. A pančhenlama v tom může hrát důležitou roli,“ říká odborník na Tibet profesor Elliot Sperling.

Mniši v klášterech jsou tradičně loajální dalajlamovi a čínského pančhenlamu ignorují.

„Právě na příkladu pančhenlamy si čínské úřady ověřily, že mohou najít a dosadit vlastního lámu navzdory nesouhlasu většiny tibetské populace a udržet ho v jeho pozici jen prostřednictvím síly,“ vysvětluje dále Sperling. Číňané se pravděpodobně o stejnou strategii pokusí i v případě dalajlamy.

Norbu se narodil v Tibetu roku 1990 rodičům, kteří byli členy komunistické strany. Od narození žil v Pekingu pod dohledem, než byl v roce 1995 prohlášen pančhenlamou. Po celou dobu vyhlašuje loajalitu Číně a tvrdí, že osvobodila Tibet z područí feudální poroby.

Minulý rok ovšem způsobil jisté pozdvižení, když označil státní kvóty povolující pouze určitý počet mnichů v Tibetu za příliš nízké. Hrozí podle něj, že budhismus bude do budoucna fungovat pouze na papíře.

Jaký je ale skutečný vztah Tibeťanů k pančhenlamovi , to se jasně ukáže až po smrti současného dalajlamy, soudí ve své analýze americký list Washington Post. Jaký je ale skutečný vztah Tibeťanů k pančhenlamovi , to se jasně ukáže až po smrti současného dalajlamy, soudí ve své analýze americký list Washington Post.

Spustit audio