Evropské automobilky podvádějí s tvrzením o malé spotřebě svých aut
Skandál automobilky Volkswagen otřásl důvěrou jak v automobilový průmysl jako takový, tak v počestnost dosud zdánlivě zodpovědných západoevropských výrobců.
Jak ale dokládá zpráva organizace Transport and Environment zveřejněná serverem Euronews, nemusí zdaleka zůstat jen u problematiky katalyzátorů.
Někteří evropští výrobci automobilů totiž podle studie podvádí zákazníky lživými tvrzeními o tom, jak nízkou spotřebu jejich vozy údajně mají. V důsledku toho utrácejí řidiči v Evropě v průměru částku 450 euro ročně navíc.
Největšími hříšníky, které studie uvádí, jsou Mercedes s vozy třídy A, C a E, dále BMW řady 5 a Peugeot 308. V těchto případech se ukázalo, že auta na silnici spotřebovala až o polovinu více benzinu, než kolik prezentovali výrobci aut na základě laboratorních testů.
„V současné době totiž provádí testy sám výrobce. V jeho laboratořích vedou pokusy lidé, kteří jsou automobilkou placeni. A aby toho nebylo málo, tak má automobilový průmysl na výplatních páskách i organizace, které mají na testy dohlížet,“ vysvětluje Greg Archer z Transport and Environment.
Evropská asociace výrobců automobilů v prohlášení reagovala tím, že rozdílnost testů v laboratorních podmínkách a v reálném světě je všeobecně známá. Účel testu nespočívá v tom dát zájemci o koupi přesnou spotřebu auta, ale pomoci mu ve srovnání mezi rozdílnými typy vozů.
Jenže podle zprávy Transport and Enviroment se celá záležitost zdaleka netýká jen spotřeby pohonných hmot.
Nová auta v Evropě produkují také o 40 % více emisí oxidu uhličitého, než uvádějí výrobci. Auta přitom způsobuji 15 % evropské produkce oxidu uhličitého. Celá aféra kolem Volkswagenu je tak prý pouhou špičkou ledovce.
Ještě na začátku tisíciletí se přitom reálné výsledky a údaje dodávané výrobci lišily jen o několik procent. Podle Grega Archera spočívá jediné řešení situace v komplexní analýze testů a především přísném zrevidování celého kontrolního systému.
Nizozemský poslanec za Stranu zelených v Evropském parlamentu Bas Eickhout viní z problémů evropské orgány.
„Evropská komise ví, že emise jsou mnohem vyšší, než kolik se udává, a mohla podniknout řadu kroků, aby donutila průmyslníky dodržovat požadované standardy. Evropská komise se v tomto případě příliš schovává za vůli jednotlivých členských států,“ dodává Eickhout pro server Euronews.
Zpracováno ze zahraničního tisku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.