Jezte více másla, vajec a masa – budete zdravější a štíhlejší!

Vejce na hniličku - Foto:  .craig

Vejce na hniličkuFoto:  .craig

„Naše babičky to dobře věděly: máslo, vejce, sýr a maso zasytí a budeme díky nim ještě štíhlí. Tím, že ze svých jídelníčků vyřadily živočišný tuk, totiž miliony lidí svému zdraví spíš uškodily, než prospěly,“ konstatuje švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung.

K takovému závěru ve své nové knize The Big Fat Surprise, tedy Velké tučné překvapení, dochází také americká novinářka Nina Teicholzová. 

Máslo, tuky a cholesterol jsou podle ní součástí normálního, zdravého jídelníčku. To ovšem odporuje zažité představě, podle které způsobují nasycené mastné kyseliny ze zvířecích produktů kornatění tepen, mozkovou mrtvici a infarkt. 

Kniha Velké tučné překvapení se v Americe stala bestsellerem. A její závěry potvrzují i odborníci na výživu, podle kterých byla doporučení ohledně správné stravy za posledních 50 let úplně špatná. 

Nejen, že nepřinesla žádný užitek, milionům osob dokonce uškodila. A desetitisíce lidí nejspíš stála život. 

Čtěte také: Proč nám některá jídla chutnají víc než jiná?

Teorii o nebezpečných tucích vyslal do světa biolog Ancel Benjamin Keys z Univerzity v americké Minnesotě. V roce 1952 formuloval svou hypotézu, podle které způsobují nasycené tuky nemoci krevního oběhu. A čím více těchto tuků, tím více úmrtí. 

Vejce se slaninou a párečkem - Foto: Stock Exchange

Vejce se slaninou a párečkemFoto: Stock Exchange

O necelé desetiletí později Keysova doporučení oficiálně převzala vlivná Americká kardiologická asociace. 

A od 80. let minulého století se tvrzení, že je nutné co nejvíc snížit příjem nasycených mastných kyselin v potravě, stalo součástí amerických směrnic o správném stravování. A tyto směrnice převzala většina evropských zemí. 

„Tato doporučení byla dobře myšlená, ale od základu chybná,“ píše Neue Zürcher Zeitung. Nebrala totiž v potaz skutečnost, že lidi rádi jedí a neradi si jídlo odpírají. 

Američané proto v důsledku těchto doporučení trpěli. Dodržovali sice nízkotučnou dietu, ale kalorie, které jim byly tak odpírány, doplňovali sacharidy ve formě hamburgerových housek a sladkých nápojů. 

A výsledek? Přesně opačný, než dietologové zamýšleli. Namísto toho, aby se riziko infarktu snížilo, ho tento způsob stravování zvýšil. A to výrazně. Propukla epidemie obezity. 

Čtěte také: Řízek je řízek. Co na to školní jídelny a zdravé stravování?

Naše tělo totiž sacharidy rádo přeměňuje v tuky a ty skladuje. Naopak když sníme tuk, tělo ho co nejdřív spálí. Takže právě sacharidy přispívají k nadváze, navíc zvyšují tukové hodnoty v krvi, které jsou považovány za rizikový faktor v případě onemocnění infarktem a mrtvicí. 

Bylinkové máslo - Foto: Patrik Rozehnal

Bylinkové másloFoto: Patrik Rozehnal

Jak se tedy správně stravovat? „Nejlepší by bylo, kdybychom jedli tak jako v 60. letech minulého století. Už jen to by většině lidí pomohlo zhubnout,“ říká autorka knihy Velké tučné překvapení Nina Teicholzová. 

A věda jí podle Neue Zürcher Zeitung dává za pravdu. Pokusy dokázaly, že ta zvířata, která pokrývají 30 a více procent své denní spotřeby kalorií příjmem sacharidů, tloustnou. Stačilo však podíl sacharidů snížit na 15 procent a nadváha zmizela. 

Z vědeckého hlediska neudržitelná je také teorie o „zlých“ nasycených tucích. „Teze, podle které vede jejich konzumace ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění, nebyla prokázána,“ uvádí pro švýcarský list Christian Wolfrum z Institutu pro potraviny, výživu a zdraví v Curychu. 

Podle Wolfruma nejsou nasycené mastné kyseliny samy o sobě nijak špatné nebo škodlivé. Ale ten, kdo je zčásti nahradí rostlinnými nebo rybími nenasycenými mastnými kyselinami, žije zdravěji. Jsou totiž příznivější pro metabolismus. 

Po půl století intenzivního výzkumu na poli výživy však mají odborníci stále k dispozici překvapivě málo prokázaných faktů o zdravotních dopadech stravy. To je dáno složitými procesy, které probíhají během příjmu a trávení jídla v našem těle. 

Čtěte také: Máte pocit, že příliš plýtváme jídlem?

Nejlepší by bylo, kdyby mohli vědci po dobu 10 let pozorovat skupinu lidí, která by se stravovala každý den jen sacharidy, druhou skupinu, která by jedla jen ryby a třetí, která by se živila pouze masem. Ale to by pochopitelně nikdo nevydržel, ani by to nebylo etické. 

Jezte to, čeho jste se dlouhé roky snažili vyvarovat – tedy máslo, vajíčka, sýr a maso - Foto: Stock Exchange

Jezte to, čeho jste se dlouhé roky snažili vyvarovat – tedy máslo, vajíčka, sýr a masoFoto: Stock Exchange

A podobně nejasná je také situace v případě cholesterolu. Je považován za příčinu infarktu. Ostatně proto byla v řadě zemí světa stanovena horní hranice pro denní příjem cholesterolu na 300 miligramů, tedy maximálně dvě vejce denně. 

Dnes se ale ví, že konzum vajec, másla a sýru nijak nezvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. Tělo totiž samo reguluje příjem cholesterolu a v případě potřeby ho umí blokovat. 

Dnes už vědci také vědí, že máslo je mnohem zdravější než jeho náhražka v podobě margarínů. Do těch se ještě před pár lety přidávaly tak zvané trans nenasycené mastné kyseliny. Ty vznikají jako vedlejší produkt při chemickém zpracování rostlinných tuků. 

A zjistilo se, že způsobují kornatění tepen a vznik cukrovky. Dnes už jsou proto většinou zakázané. 

 

Návštěva řeckého premiéra Alexise Tsiprase v Moskvě se stává šifrou pro pochybnou politiku vlády v Aténách. Při jednáních o íránském jaderném programu byly prolomeny ledy. Keňská armáda by se neměla ukvapeně stáhnout ze Somálska. Připravila Šárka Daňková.

Vložit na svůj web

Nakonec tedy naše babičky nejlépe věděly, co jíst. Jak říká autorka bestselleru Velké tučné překvapení: „Jezte to, čeho jste se dlouhé roky snažili vyvarovat – tedy máslo, vajíčka, sýr a maso. Tyto potraviny vás zasytí – a jsou zdravé.“ Tolik švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung. 

Zpracováno ze zahraničního tisku. 

Mysleli jste si, že jíst hodně másla, vajec a masa je zdraví škodlivé? Chyba lávky. Poslechněte si v audiu od 12:50 minuty. 

Pořad: Svět ve 20 minutách  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 19:10; sobota a neděle 14:10 (repríza 06:07)  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace