Moskva viní USA z omezování ruských médií, je připravena k odvetě

Podle Kremlu Spojené státy v minulosti vyvíjely tlak na ruskou televizi RT - Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Podle Kremlu Spojené státy v minulosti vyvíjely tlak na ruskou televizi RTFoto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Podle ruského ministerstva zahraničí může Moskva v rámci svých práv omezit činnost amerických mediálních organizací v Rusku. Na konci minulého týdne na to upozornila mluvčí ministerstva Maria Zacharovová. Moskva svůj postoj zdůvodňuje tím, že Spojené státy v minulosti vyvíjely tlak na ruskou televizi RT, dříve známou jako Russia Today, kterou finančně podporuje Kreml. Rozepisuje se o tom zpravodajská agentura Reuters. Ruští úředníci obvinili Washington z toho, že neopodstatněně tlačil na americkou mutaci stanice RT. Ta se podle Spojených států měla dopustit zasahování do jejich domácí politiky, televizní stanice to ale popírá.

Jak Zacharovová dále uvedla, na vytváření tlaku vůči ruské televizi se podílela celá řada amerických činitelů a Moskva má prý plné právo na takové chování odpovědět. „Rusko nikdy nepoužilo své zákony k tomu, aby je aplikovalo jako nástroj síly vůči zahraničním novinářům, k cenzuře nebo dokonce k ovlivňování politiky. Nikdy,“ zdůraznila mluvčí ministerstva zahraničí ve vysílání ruské stanice NTV. A dodala, že tentokrát ale nastaly velmi specifické podmínky. 

Právo zasáhnout 

Zacharová v souvislosti s omezováním činnosti ruských novinářů v USA citovala ruský zákon z roku 1991. Podle této legislativy platí, že v případě omezování ruských médií v zahraničí má Moskva právo v Rusku podobně zasáhnout do práce mediálních firem z těch zemí, které jako první perzekvovaly ruské sdělovací prostředky. 

„Poté, co jsme vyhodnotili situaci, můžeme odpovídajícím způsobem v Rusku nastolit stejná opatření, pomocí kterých Spojené státy omezovaly činnost ruských novinářů a stanice RT,“ podotkla Zacharovová. 

Neupřesnila ale, o jaká americká média by se mělo jednat. Ruská vláda prý nerozlišuje, jestli sdělovací prostředky podporuje přímo americká administrativa nebo jestli jsou financované soukromým sektorem, píše agentura Reuters

Neurčité obvinění 

Koncem září obvinil ruský federální regulátor, agentura Roskomnadzor, americkou televizi CNN International z nedodržování ruského mediálního zákona. 

Dozorčí orgán ale nezveřejnil, jakým způsobem měla CNN pravidla porušit. Uvedl pouze, že se jednalo o technickou záležitost, která nesouvisí s politickým děním. 

„Americká hysterie“ 

Spojené státy už v lednu vydaly zprávu, která částečně objasňuje údajné vměšování se Ruska do americké předvolební kampaně. Píše se v ní, že televizní stanice RT je součástí Kremlem podporovaného propagandistického aparátu, který měl ovlivňovat americkou politiku. 

Samotná Russia Today ale takové nařčení odmítla, a spolu s ní i ruští představitelé. Na celou záležitost pohlíží jako na hysterii některých amerických politiků, kteří si podle nich přejí zdiskreditovat amerického prezidenta Donalda Trumpa, píše zpravodajská agentura Reuters.  

Autor:  Jakub Rerich
Pořad: Svět ve 20 minutách  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 19:10; sobota a neděle 14:10 (repríza 06:07)  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace