O (ne)závislosti ratingových agentur

Rating Řecka - Foto: Emanuel Macoun

Rating ŘeckaFoto: Emanuel Macoun

Ratingové agentury, jako jsou Standard & Poor´s, Moody´s a Fitch, hodnotí Spojené státy a některé další země příliš dobře. Jiným státům zase vystavují nespravedlivě špatné vysvědčení. Zvlášť nefér byly ratingy během finanční krize. Na svých webových stránkách to píše německý týdeník Die Zeit. Odvolává se přitom na aktuální studii dvou expertů z univerzity v Heidelbergu, ekonomů Andrease Fuchse a Kaie Gehringa.

„Někdejší italský premiér Silvio Berlusconi to věděl už dávno, když v roce 2011 prohlásil: „Zdá se, že ratingy Standard & Poor´s mají s realitou společné jen velmi málo a byly ovlivněny politickými tlaky.“ Krátce předtím totiž tato ratingová agentura snížila bonitu Itálie,“ konstatuje Die Zeit

Berlusconi ale nebyl sám, i jiní šéfové evropských vlád si v minulých letech stěžovali na údajně neférové posudky velkých agentur. A studie Andrease Fuchse a Kaie Gehringa jim nyní dává za pravdu. Podle těchto odborníků totiž ratingové agentury opravdu měří dvojím metrem a některé země hodnotí o poznání lépe než jiné. 

Fuchs a Gehring analyzovali a porovnávali práci devíti rantingových agentur. Zkoumání přitom podrobili nejen činnost tří amerických obřích agentur, tedy Standard & Poor´s, Moody´s a Fitch, které trhu dominují. Pod lupu si vzali také ratingy menších firem, jako jsou německá Feri Eurorating Services a čínská Dagong. A zjistili mezi nimi překvapivě velké rozdíly. 

I v případě, že měly dvě země velmi podobné ekonomické ukazatele, získaly někdy od agentur rozdílný rating. Dvojice německých expertů navíc konstatovala, že tyto firmy většinou hodnotí své domovské země velmi shovívavě. Například obě americké agentury, Moody´s a Fitch, stále udělují americkým státním dluhopisům tu nejlepší známku, tedy AAA. A to přesto, že tamní vláda se díky záchraně bank a balíčkům na podporu ekonomiky v posledních letech silně zadlužila a jiné agentury, jako třeba čínská Dagong, proto její půjčky hodnotí o poznání negativněji. 

Pokud by Moody´s a Fitch při analýze amerických státních dluhopisů používaly stejná kritéria jako v případě italských či španělských dluhopisů, musely by známky výrazně snížit. Podobně je tomu v případě Japonska, kde tamní ratingová agentura Japan Credit Rating dodnes hodnotí japonské vládní dluhopisy tou nejlepší známkou. Přesto, že státní dluh je ve výši 240 procent HDP a evropské i americké firmy na japonskou ekonomiku nahlížejí mnohem přísněji. 

Silvio Berlusconi - Foto:  ČTK/AP

Silvio BerlusconiFoto:  ČTK/AP

Němečtí ekonomové ve své studii zkoumali práci ratingových agentur z let 1990 až 2013. Své vlastní země tyto firmy hodnotili výrazně lépe už před 20 lety. Ale během celosvětové finanční krize a následné dluhové krize v Evropě se agentury podle expertů chovaly zvláště nespravedlivě. Na evropské ekonomiky podhlíželi Američané mnohem přísněji než na hospodářství Spojených států. Na stížnostech Berlusconiho a dalších evropských státníků tedy opravdu něco bylo. 

Nabízí se tedy otázka, jak to, že jsou zmiňované agentury tak napojené na státy, ve kterých sídlí? Vždyť při svých analýzách musejí brát v potaz celkem jasná „tvrdá“ data o výši HDP, míře zadlužení či demografickém vývoji. Podle týdeníku Die Zeit může být odpovědí skutečnost, že ratingové agentury jsou sice soukromými firmami, v jedné rozhodující věci však závisejí na státu. Ve většině zemí totiž ke své činnosti potřebují státem udělovanou licenci. 

Firma, která o toto povolení přijde, musí výrazně omezit své působení. To se loni přihodilo malé americké agentuře Egan-Jones. Na 18 měsíců jí bylo odebráno povolení hodnotit státní dluhopisy. Údajně kvůli chybám v dokumentaci. Samotná firma i někteří novináři však upozorňují na to, že Egan-Jones v červenci 2011 jako vůbec první americká agentura snížila rating půjček americké vlády. 

O něco později následovala jejího příkladu Standard & Poor´s a také snížila rating amerických státních dluhopisů. Ani to nezůstalo bez následků: Americká vláda připravuje v současnosti žalobu na tuto agenturu kvůli údajnému chybnému ratingu z doby před vypuknutím finanční krize. Ve sporu jde o celkem pět miliard dolarů. 

Není ovšem nutně zapotřebí soudního sporu nebo odebrání licence, aby byly ratingové agentury své zemi příznivě nakloněny. Ekonomové už v minulosti v jiných studiích prokázali, že mnozí aktéři údajně tak racionálního globálního finančního systému se ve skutečnosti chovají velmi vlastenecky. Například investoři kupují raději akcie domácích společností, i když mají nižší výnosnost. A banky dávají firmám sídlících v téže zemi půjčky s nižšími úroky.  

Heidelberští ekonomové se domnívají, že investoři, bankéři i finanční analytici jednoduše více důvěřují své vlasti než jiným zemím. A více také důvěřují státům, které se podobají jejich státu - například se v nich mluví stejným jazykem. To také vysvětluje, proč velké americké ratingové agentury hodnotily vysoké zadlužení anglicky mluvících zemí, jako jsou Velká Británie nebo Austrálie, shovívavěji než dluhy Španělska nebo Itálie. 

Die Zeit považuje výsledky citované studie za velmi znepokojivé, především pro investory, kteří se při řadě rozhodnutí orientují podle údajně objektivních ratingů. Velcí investoři, jako například pojišťovny nebo penzijní fondy, mají často zákonem danou povinnost nakupovat jen cenné papíry s určitým ratingem. A pokud jsou tyto ratingy tak subjektivní, jak heidelberská studie naznačuje, nejsou podobná pravidla k ničemu. 

 

Příslib EU a USA, které chtějí poskytnout Ukrajině krátkodobou půjčku. Rusko, pořadatelská země ZOH v Soči jen velmi nedostatečně bojuje proti dopingu. Ratingové agentury nepracují objektivně. Vybírala Šárka Daňková.

Vložit na svůj web

Jaké by tedy mohlo být řešení této situace? Jak učinit rating objektivnější a spolehlivější? Podle autorů citované studie by mělo existovat více ratingových agentur, které by měly sídlit v různých částech světa. A velcí investoři by mohli mít například nařízeno, aby vždy zohledňovali dvě hodnocení dvou různých firem ze dvou různých zemí. To by vedlo ke zvýšené poptávce po analýzách a tím pádem ke vzniku nových ratingových agentur. A tak by mohl v tomto odvětví skončit monopol několika obřích agentur ze Spojených států. Tolik německý týdeník Die Zeit

Zpracováno ze zahraničního tisku.  

Pořad: Svět ve 20 minutách  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 19:10; sobota a neděle 14:10 (repríza 06:07)  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace