Příčinou potopení Titanicu byl zřejmě velký požár na palubě

Slavný Titanic se zřejmě nepotopil následkem srážky s ledovou krou, ale kvůli velkému požáru na palubě, informuje britský deník International Business Times.

Přinejmenším lze říct, že ledovec nebyl jedinou příčinou ztroskotání lodi, která v dubnu 1912 vyplula z britského Southamptonu do New Yorku. Vyplývá to z nejnovější zprávy odborníků, kteří okolnosti ztroskotání plavidla důkladně prozkoumali.

Novinář irského deníku Irish Daily Mail Senan Molony studuje Titanic déle než třicet let. Prohlédl pečlivě i fotografie, které pořídili hlavní elektroinženýři plavidla předtím, než loď vyplula z loděnic v Belfastu. Objevil na nich skoro metr dlouhé černé pruhy na pravé přední straně trupu. Podle něj právě do tohoto místa narazila obří ledová kra. Bylo oslabené nebo poškozené ještě dřív, než se plavidlo vydalo na cestu, tvrdí Molony v novém dokumentárním filmu s názvem Titanic: nové důkazy, který se v Británii vysílal prvního ledna.

Ledovec, požár a trestuhodná nedbalost

Experti potvrdili, že tmavé pruhy mohl způsobit požár, který možná už dříve vypukl v trojpodlažním skladu paliva za jednou z lodních kotelen. Je možné, že si požáru nikdo nepovšiml celé tři týdny předtím, než se loď střetla s ledovcem a vzala s sebou na mořské dno 1500 cestujících a členů posádky.

Molony v dokumentárním filmu vysvětluje, že snaha o uhašení plamenů zřejmě nebyla úspěšná, a když se požár vymkl kontrole, dosahovala teplota jednoho tisíce stupňů. Molony zjistil, že J. Bruce Ismay, prezident lodní společnosti, která Titanic postavila, řekl lodním důstojníkům, aby se o požáru nezmiňovali před cestujícími, píše International Business Times.

Oficiální vyšetřování havárie Titanicu označilo příčinu nehody za „vyšší moc“, tedy že za ni nemůže lidský faktor. Tak to však podle Molonyho nebylo – loď klesla ke dnu následkem souhry nejrůznějších faktorů, jimiž byly požár, ledová kra a trestuhodná nedbalost.

Olympic a Titanic (vpravo) v Belfastu

Černé pruhy na trupu nikdy nikdo nevyšetřoval, ale ve skutečnosti zcela mění celou verzi o ztroskotání, zdůraznil novinář. Odborníci na metalurgii potvrdili, že když se ocel rozpálí na teplotu tisíc stupňů Celsia, je křehčí a její síla zeslábne až o 75 %. O požáru se na palubě vědělo, ale všichni podcenili jeho význam. „Loď s ním nikdy neměla vyplout,“ prohlásil Molony.

Molony není prvním badatelem, který vyjádřil podezření, že hlavním důvodem potopení Titanicu byl požár. Už v roce 2008 naznačil expert Ray Boston, který plavidlo zkoumal dvacet let, že zhruba deset dní před vyplutím z loděnic možná na palubě vypukl požár v místnosti, kde se skladovalo uhlí. Ten pak mohl během plavby způsobit „závažné exploze“, řekl tehdy tento odborník, uvádí International Business Times.

autor: gzb
Spustit audio