První smrtelná nehoda v autě (téměř) bez řidiče

4. červenec 2016

Výrobce elektrických automobilů Tesla včera potvrdil, že v jeho autonomním modelu sedanu S zahynul počátkem května člověk. Firma se snaží vedle příčin konkrétní nehody z Kalifornie prověřit také fungování systému Autopilot.

Čtyřicetiletý americký řidič vozidla měl totiž v době nehody přepnuté řízení na automat. Co tedy vyplývá z první smrtelné nehody v autě bez řidiče? Tuto otázku si klade autor článku na serveru Deutsche Welle.

Pro zakladatele firmy Tesla Elona Muska to znamenalo vyjádřit lítost příbuzným oběti a pro akcie společnosti tříprocentní pokles. Firma zároveň připouští, že její system autopilotáže, který zavedla v roce 2015, není ještě zdaleka dokonalý a veřejně se prý na silnici stále jezdí s jakousi beta verzí.

Mít prý ale v takových podmínkách naježděno 150 milionů kilometrů bez smrtelné nehody, je možná pro autonomní vozy malý zázrak. Statistika jízd, jak podotýká výrobce havarované Tesly, mluví o stále bezpečnější jízdě pod dohledem řidiče. Autopilot se nespustí, dokud nemá řidič ruce na volantu.

Úřady ale očekávají od výrobců aut na silnici maximum a jak upozorňuje britská agentura Reuters, Americký národní úřad pro bezpečnost silničního provozu už začal prověřovat autopilotní zařízení, které v současné době funguje ve více než 25 tisících vozů.

Tesla, autopilot

Konstrukční vada?

První novodobá havárie, při které se oběť spoléhala při brzdění a zatáčení přímo na funkce autonomního vozu, zajímá také právníky. Naznačuje se totiž, že nešlo o náhodné selhání.

Automobil nezareagoval na zatáčející kamion především proto, že světlou korbu proti slunci prostě neregistroval. Čtyčicetiletý Joshua Brown, který v autě seděl a mimochodem patřil ke známým propagátorům vozu Tesla, pak s autem osudově zajel přímo pod kola kamionu.

Výrobci tvrdí, že každý zákazník luxusní Tesly je na rizika systému Autopilot předem upozorněn. Jedná se pouze o výpomocný systém řízení a řidič má mít stále ruce na volantu. Americký národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nicméně podniká první vyšetřovací krok, po kterém může následovat stažení nedostatečně bezpečných automobilů z provozu, uzavírá agentura Reuters.

autor: Jan Čáp
Spustit audio