Ruská reklama na Facebooku s ozbrojenou černoškou měla během voleb v USA šířit rasovou nenávist

Ruských předvolebních reklam bylo na Facebooku nejméně na tři tisíce - Foto:  clasesdeperiodismo,  CC BY-NC-SA 2.0

Ruských předvolebních reklam bylo na Facebooku nejméně na tři tisíceFoto:  clasesdeperiodismo, CC BY-NC-SA 2.0

Deník Washigton Post zaujaly materiály, které zástupci Facebooku předali členům amerického Kongresu v rámci vyšetřování údajného ruského ovlivňování loňských prezidentských voleb v USA. Data se týkají reklam, které během předvolební kampaně na sociální síti zadala ke zveřejnění firma z Ruska. Podle zjištění reportérů byla například na jedné z reklamních fotografií ozbrojená černošská žena, která naslepo stiskne spoušť pušky, ve které nemá náboje. Vyšetřovatelé jsou podle zdrojů listu přesvědčení o tom, že snímek měl podpořit radikální nálady v afroamerické komunitě a šířit strach mezi bělošskými voliči.

List píše, že Rusové cílili na Američany facebookovými zprávami šitými na míru, které byly někdy rozporuplné, aby následně mohly těžit z rozkolu americké společnosti v posledních dvou letech. Ruských předvolebních reklam bylo na Facebooku nejméně na tři tisíce. Podle informací samotné sociální sítě byly zadány ze 470 účtů a stránek, které ale všechny údajně kontrolovala jediná společnost, firma Internet Research Agency se sídlem v ruském Petrohradu. 

Snaha o podporu Trumpa 

Z prvních zpráv médií o obsahu reklam je patrné, že ruská kampaň často poukazovala na témata, která dělí americkou společnost a snažila se podpořit republikánského kandidáta Donalda Trumpa. Zástupci Facebooku kongresmanům předali například upravené fotky kandidátky Demokratické strany Hillary Clintonové za mřížemi. 

Snímky nejspíše reagovaly na výzvy Donalda Trumpa a jeho příznivců, aby byla Clintonová odsouzena za využívání soukromých mailů v době působení ve funkci ministryně zahraničí. Ruská dezinformační kampaň se prý soustředila také na ostré výroky a snímky zaměřené proti ilegální migraci. Další ruské reklamy na Facebooku mířily proti sdružením na podporu občanských práv, jako je hnutí Black Lives Matter, nebo poukazovaly na podporu Clintonové mezi muslimskými voliči. 

Cílené kampaně 

Z prvních zpráv médií o obsahu reklam je patrné, že ruská kampaň často poukazovala na témata, která dělí americkou společnost a snažila se podpořit republikánského kandidáta Donalda Trumpa - Foto: CC0 Public domain

Z prvních zpráv médií o obsahu reklam je patrné, že ruská kampaň často poukazovala na témata, která dělí americkou společnost a snažila se podpořit republikánského kandidáta Donalda TrumpaFoto: CC0 Public domain

Ve Washington Post se také dočteme, že Facebook a další americké internetové společnosti daly v posledních letech zadavatelům reklamy mimořádnou možnost identifikovat lidi, které by mohly zajímat jejich zprávy a ty poté zobrazovat daným uživatelům týdny až měsíce. Podle listu jsou teď Facebook, Twitter, Google i další platformy pod sílícím tlakem Kongresu, aby ruské vměšování do voleb řádně vyšetřily. Je také možné, píše list, že lukrativní reklamní byznys bude čelit novým regulacím. 

Facebook zákonodárcům poskytl informace o uživatelích, na které ruská inzerce cílila, o počtech zhlédnutí reklam a kliků na ně a o metodě platby, jakou ruští operativci používali. Zdroje blízké vyšetřování americkému listu řekli, že ruské reklamy měly desítky milionů zhlédnutí. Viceprezident Facebooku Joel Kaplan uvedl, že se společnost bude snažit přispět k tomu, aby podobné negativní jevy vymizely. 

Nová bezpečnostní opatření 

Facebook ale podle washingtonského Postu připouští, že řadu ruských reklam zacílených na kulturní rozdíly mezi Američany by nezastavila ani jeho nově nastavená pravidla pro bezpečnost volební inzerce. Většina ruských reklam se podle Facebooku zaměřila na sociální otázky a neobsahovala přímé zmínky o prezidentských kandidátech. 

Facebook se chystá zveřejnit více informací o svých pravidlech pro politickou reklamu a zavést další bezpečnostní opatření, která by zabránila zahraničnímu vlivu na ni. Nově budou muset zadavatelé inzerce před její koupí prokázat, že jsou legálně existující politickou organizací. V příštích měsících chce také sociální síť najmout další tisíc lidí na kontrolu obsahu. Tisícovky nových zaměstnanců nabírá už teď, aby kontrolovaly nenávistné projevy v živě vysílaných videích. Nově bude Facebook chtít po každé skupině, která na něm inzeruje politickou reklamu, aby se k ní veřejně přihlásila, zjistil Washigton Post

Velké útraty na Facebooku 

List ocitoval vyjádření Zaca Moffata, výkonného ředitele firmy Targeted Victory, která spolupracuje na digitální strategii republikánů. Podle něj politické strany utrácejí na online kampaň kolem 25 až 35 procent svého rozpočtu a to hlavně na Googlu a Facebooku. Moffat je přesvědčený, že rozhodnutí Facebooku zveřejnit politické reklamy podnítí k podobnému kroku i další internetové společnosti. Může ale také prý pomoci Facebooku k větším výdělkům, protože v transparentní veřejné soutěži se budou strany trumfovat, kdo dá víc. 

Rozhodnutí Facebooku o politické reklamě znamená odklon od běžné praxe, kdy uživatelé vidí jen ty reklamy a posty, které na ně sociální síť zacílí podle vlastního algoritmu. Také Twitter minulý týden ohlásil, že zavře 201 účtů spojených se zmíněnou ruskou organizací Internet Research Agency, která zveřejňovala tisíce politických reklam na Facebooku. Vlastní vyšetřování ruského vměšování do amerických voleb vede také společnost Google, dodává americký list Washington Post. 

Autor:  Martina Mašková  (mam)
Pořad: Svět ve 20 minutách  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 19:10; sobota a neděle 14:10 (repríza 06:07)  |  Délka pořadu: 20 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace