Seriál BBC McMafia pobouřil velvyslanectví Ruské federace v Londýně, je údajně rusofobní

Ruský magazín Ogoňok si všímá v Británii velmi úspěšného televizního seriálu McMafia o prostředí ruského organizovaného zločinu na Západě. Dílo z produkce BBC už stačilo pobouřit velvyslanectví Ruské federace v Londýně, které si oficiálně stěžovalo na jeho údajně rusofobní charakter. Seriál režíruje James Watkins a scénář napsal Hossein Amini podle deset let staré knihy slavného reportéra Mischy Glennyho.

Hlavního hrdinu ztělesnil James Norton, který si v nedávné adaptaci Vojny a míru rovněž z produkce BBC zahrál Andreje Bolkonského. Nyní představuje Alexe Goodmana, syna ruských emigrantů a šéfa velké investiční společnosti. „Anglicky mluví bez přízvuku a nade vše je mu čisté podnikání. O Rusku a východní Evropě nechce ani slyšet,“ píše recenzent Alexander Aničkin.

Nepodložená dehonestace v tisku ale mladíka poškodí, a on se ve snaze vybřednout z potíží dostane do spárů organizovaného zločinu. Následuje velmi krvavé účtování mezi ruskými tajnými službami, kavkazskými gangy a bandity všech proveniencí. „Všichni stylově popíjejí vodku z křišťálově čistých sklenic a pojídají kaviár na stříbře,“ všímá si Ogoňok některých klišé. Alex se zmítá mezi Londýnem, Tel Avivem, Prahou a Versailles, snaží se uchovat si zbytky cti a nakonec bojuje o holý život.

Obraz Ruska a reakce

Britská kritika nešetří chválou, zato Rusové jsou pobouřeni. Podle Ogoňku je ale problém v tom, že seriál ještě není u konce a každé hodnocení je zatím jen předběžné. Magazín připomíná marný pokus za Gorbačovovy perestrojky ustavit komisi, který by potírala obraz Ruska coby nepřítele v amerických filmech a seriálech a naopak.

„Snaha přimět Američany, aby v nás neviděli psychopaty připravené vyhodit do povětří celý svět, a Rusům vštípit, že je Západ nechce kolonizovat a zničit, nicméně vyzněla naprázdno,“ myslí si Ogoňok. Sovětský svaz se rozpadl, a vše šlo po starém. Na Západě se nadále chvějí obavami ze strašných Rusů. Jak si posteskl kritik deníku Guardian Stuart Jeffries: budou vůbec někdy z Rusů kladní hrdinové?

Hossein Amini přitom Ogoňku řekl, že se snažil zmíněná klišé překonat. „Rusko má obrovské kulturní dědictví, je to země Čechova a Dostojevského,“ zdůraznil scénárista. A pravdou je, že jeden divák si na nočním stolku seriálového Alexe Goodmana svazku Dostojevského všiml.

Návrat k předloze

Podle Ogoňku by bylo nejlepší vrátit se ke knize Mishy Glennyho, z níž televizní dílo vzešlo. A předloha nabízí přeci jen diferencovanější obraz Ruska. Její autor ukazuje, že privatizaci ruského národního majetku za pouhou čtyřicetinu světových cen sice měli na svědomí někteří členové nomenklatury, bez souhlasu Západu se to ale nedělo.

O čerpání báječného majetku ze socialistického vlastnictví měl zájem kdekdo. Západ si řekl o dividendy, ať už v podobě přírodních zdrojů či kapitálu neznámého původu. Ve zneužívání existovala symbióza, která pokřivila moderní svět, tvrdí Mischa Glenny.

„Tohle všechno odvyprávět a dovysvětlit v televizním seriálu nejspíše nelze,“ míní Ogoňok. Ale pokud se na konci seriálu BBC ukáže, že jeho vyznění není ani zdaleka tak protiruské, jak to vypadá nyní, bude možná nynější protest ruského velvyslanectví vypadat ukvapeně, přemýšlí závěrem recenzent Ogoňku.

autor: rma
Spustit audio