Nepokoušejme se youtubering hodnotit, pojďme ho pouze sledovat, říká kulturolog

17. květen 2016
Trendy

Youtubeři pobláznili mladou generaci, podobně jako jejich babičky a dědečky okouzlil rock-and-roll. Stejně jako rockové hvězdy v 60. letech minulého století dávají dnes populární autoři videí autogramy dlouhým frontám fanoušků, když si třeba jen odskočí na nákup.

Taky vzbuzují podobně silné emoce a mají stále větší vliv. Jeden ze showmanů před webkamerou, FattyPilow, byl zařazen magazínem Forbes mezi nejvlivnější osobnosti českého internetu. Kde se vlastně youtubeři vzali? Je tato mainstreamová kultura nové generace pouze krátkodobá záležitost? A vytváří nová virtuální realita na YouTube svět, o kterém lidé nad 30 nemají vůbec ponětí?


Youtubeři mají prakticky nulové rozpočty, přesto generují jejich úspěšná videa každý týden desítky i stovky tisíc zhlédnutí. A to už začíná být atraktivní pro marketing a dá se na tom celkem dobře vydělávat. Navíc odběratelé videí mají ke svým autentickým hvězdám před webkamerami, v podobném pokojíčku jako ten jejich, velkou důvěru.

„Nepokoušejme se youtubering hodnotit, pojďme ho pouze sledovat,“ říká kulturolog a majitel agentury, která zastupuje tvůrce na YouTube, Tomáš Gavlas. Youtubeři se podle něj dají označit za hlasy nové generace. Jsou to „opinion leadři“, kteří mají obrovský vliv na mladé lidi. Jejich hlavní diváci jsou ve věku mezi 13 a 25 lety.

Showmani před webkamerami

Fenomén youtuberingu přirovnává k období rock-and-rollu. „Západní společnost od příchodu rock-and-rollu nezažila takto obrovský boom, kdy holky šílely, byly vyprodané koncerty, na kterých všichni kolabovali… A nic tak silného tu nebylo až do doby youtuberů, kteří přišli teď.“

Uvědomují si ale showmani před webkamerami velkou zodpovědnost, když jejich názor může ovlivnit tolik lidí? „Většina z nich ano,“ říká Tomáš Gavlas a pokračuje: „Často naštěstí s vlivem přichází automaticky i odpovědnost, ale nedělají to všichni.“

Youtuber na plný úvazek

Být youtuberem na plný úvazek není ale tak úplně snadné, protože musí vymýšlet dobrý obsah, se kterým je strašně moc práce. V podstatě je to jako být samostatnou televizí, která musí vysílat několik pořadů, vše promyslet, natočit, sestříhat, přidat hashtagy. Také to není jen YouTube, ale všechny sociální sítě, na kterých mají youtubeři tisíce odběratelů, takže musí být angažováni na 100 %.

Mohou ale prezentovat témata, o kterých se ve společnosti moc nemluví. Také mění zažitá schémata. Například dříve byly dívky pod tlakem kosmetických firem prezentovaných dokonalými modelkami. Youtuberky, normální holky, pomáhají tohle schéma rozbíjet. A taky inspirují, když mluví o těžkých věcech, jako je zklamání, očekávání, úzkost i deprese. Youtubeři umí zkrátka srozumitelně podat běžná i tabuizovaná témata.

autor: Tamara Kocourková
Spustit audio