Spojení jídla a tabletu je nebezpečné pro vývoj dětí, stěžuje si ředitelka školky
Vidět malé dítě v kočárku s tabletem v ruce není až tak neobvyklé, jak by se mohlo zdát. Mnozí rodiče si neuvědomují, že tím svým ratolestem zadělávají na závislost, která jim bude komplikovat život už ve školce. Existují ale metody, jak tomu zabránit.
„To spojení jídla a tabletu vidím jako velké nebezpečí, protože to si myslím, že má tak 50 % nově příchozích dětí. Mají tu adaptaci pak těžší,“ přibližuje realitu ředitelka pražské Mateřské školky s názvem 4 pastelky Zdenka Nováková, která právě rozhovorem na toto téma pravidelně začíná schůzky s rodiči nově přijatých dětí.
Je to takový klasický a bohužel stále častější obrázek v restauracích a to především těch hotelových na dovolené. Aby malé děti nekřičely a neběhaly kolem stolu, tak jim rodiče jednoduše dají tablet, ať se dívají na pohádku, případně hrají nějakou hru a při tom je pomalu krmí. Z hlediska budoucnosti je to ale například podle učitelek některých mateřských škol to nejhorší, co pro ně mohou udělat.
Proč tablet děti tolik baví?
Dítě častokrát ještě ani pořádně nechodí, ale ovládat tablet či dotykový telefon umí. Například k hraní her nebo pouštění pohádek. To potvrzuje i přednosta Kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné Fakultní nemocnice v Praze profesor Michal Miovský.
Pokud se bavíme o věkové hranici, tak ta je dnes extrémně nízká. Sahající v některých rodinách do věku jednoho roku. Technologie dnes umožňuje obsluhu, aniž byste museli umět číst a psát. Prostřednictvím ikonek a obrázků je možné, aby to dítě s tím skutečně pracovalo a něco dělalo. Přednosta Kliniky adiktologie Michal Miovský
Říká se, že dítě se dá vychovávat tak do tří let, pak už se jen pracuje s těmi základy, které do té doby získalo. A právě proto může být používání tabletu v rukou těchto batolat poměrně nebezpečné pro jejich další vývoj.
Naučit děti tablet správně používat
Moderní digitální technologie se vyvíjejí daleko rychleji, než si běžní rodiče umí představit. Teprve později jim dochází, jaký mají tablety či mobily na děti vliv. Kolem desátého roku především kluci nejraději hrají hry, přestávají chodit na sportovní kroužky anebo výrazně polevují v učení, protože hraní her je unavuje. Nebuďme ovšem jen skeptičtí. Zákazy nejsou řešením, lepší cestou se zdá naučit děti s tabletem pracovat smysluplně.
Zvlášť pokud chodí do mateřské školky, která je zapojená například do projektu Školka hrou, jehož hlavním cílem je podle Miluše Vondrákové z neziskové společnosti EduLab naučit děti tablet správně používat.
„To nejpodstatnější v práci s technologií je právě ta náplň. To, co v těch tabletech budete používat – práce s digitálním obsahem a jeho zapracování do denních činností tak, aby byly nenásilné a reflektovaly běžný život.“
Poslechněte si celý pořad Trendy Evy Kézrové a dozvíte se víc.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.