MŽP rozhoduje první bitvu o rozšíření vodochodského letiště

16. srpen 2013

Praha možná bude mít další letiště. Z původního firemního ho chce ve Vodochodech na dopravní přestavět společnost Penta.

Ročně tam má vzlétat okolo 17 tisíc letadel a odbavit se má na 3 a 5 milionu cestujících. Projekt, který by mohlo v nejbližších týdnech posvětit ministerstvo životního prostředí, ale už několik let doslova zvedá ze židlí obyvatele okolních obcí. Bojí se proti nárůstu hluku, prachu a dopravy.


Starousedlíci v. nováčci

"V Bašti jsem před rokem koupili dům, protože se nám tam líbilo. O hrozbě rozšíření Vodochodského letiště jsme věděli, ale nepřipouštěli jsme si to, že by to vůbec mohlo projít," říká jeden z obyvatel 36letý Petr Konupčník. Toho nepřesvědčí ani případné kompenzace. "Když mi klesne cena nemovitosti o dva miliony tak mi ho Penta vrátí? A kdo mi zaplatí zdraví našich dětí? V tomhle nám o peníze až tak nejde."

V obcích z okolí letiště se před třemi lety konala referenda o tom, jestli si lidé přejí mít v blízkosti domů letiště nebo ne. Většinou ho odmítli. Hlasování ale ukázala, že ne všichni obyvatelé, kteří žijí severně od Prahy jsou proti terminálu. "Pamatuji doby, kdy tady létaly stíhačky, takže tohle vůbec takový velký zásah nebude.

Nejvíce si stěžují lidé, kteří se sem přistěhovali v posledních pěti letech." Říká Naďa Pekařová z Odoleny Vody. Podobný názor má i Robert Doležal z Panenských Břežan. "Pokud nám dají slušné kompenzace, třeba nějakou slušnou rentu, tak na úkor hluku, který tady bude si můžeme vylepšit naše bydlení."


Obce se chystají k soudu

Jednotný názor na stavbu nemají ani politici. Poprvé o přestavbě firemního na mezinárodní letiště poprvé mluvili v roce 2006, před prodejem Aera Vodochody. Ani Středočeský kraj nestál pozadu. Se stavbou letiště za vlády exhejtmana Davida Ratha souhlasil. Před několika měsíci ale názor změnil.

Proč mi vysvětlil středočeský hejtman Josef Řihák z ČSSD. "Nebyly vypořádány připomínky obcí a EIA podle nás nebyla dostatečně zpracována. Při určitých příležitostech podle našeho názoru může dojít i k poškození zdraví."

Lidem, kteří si severně od metropole letiště nepřejí tak svitla naděje. Tu trochu zhatil až kladný oponentský posudek, který ministerstvo životního prostředí dostalo. Píše se v něm, že letiště bude splňovat všechny hygienické limity. Důvody, proč by terminál neměl vzniknout nevidí ani ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

"To letiště splňuje veškeré hygienické parametry a nevidím důvod proč by nemělo být povoleno," říká ředitel vodochodského letiště, který odmítá všechny připomínky lidí. "Udělali jsme opatření, které dopady rozšíření letiště na okolí minimalizuje. Týkalo se to třeba doplnění napojení na komunikace na dálnici D8, aby se doprava rychle odvedla."

Jestli letiště dostane zelenou od ministerstva životního prostředí bude jasné ještě letos. Pokud letiště opravdu dostane kladný posudek vlivu stavby na životní prostředí chtějí se lidé i obce z okolí Vodochod bránit soudně. Potvrdil mi to starosta Líbeznic Martin Kupka z ODS. "V případě pokud EIA skončí kladným stanoviskem, tak se obrátíme na právníky a budeme se bránit soudně." Další možnost budou mít obce například při stavebním řízení.

autoři: Pavel Pavlas , pbe
Spustit audio