Bikesharing v Česku zatím paběrkuje

17. září 2013

Půjčit si za poplatek kolo, projet se po městě a jinde ho zase vrátit. To je ve zkratce bikesharing, který můžou využít obyvatelé čím dál většího počtu evropských měst. Přestože jste si možná v pražském Karlíně všimli několika stojanů se zvláštními zelenými koly, Praha (stejně jako další česká města) zatím bikesharingový systém nemá.

Karlínské stojany totiž slouží jako ukázka pro obchodní partnery firmy Homeport, která tyto systémy paradoxně už řadu let dodává do měst ve Francii, Velké Británii nebo v Rusku. Bikesharing není ale v Česku bez naděje. První minimaliatický pokus začíná v jiné pražské čtvrti Suchdole.

Suchdolský bikesharing zatím vzniká „zdola“ mnohem menší, jde ale o nesrovnatelně levnější systém na komunitní bázi. Iniciativa Žijeme tady provozuje zdarma systém deseti stanovišť a zhruba dvaceti kol. „Používáme stará, nepotřebná kola, která vybíráme od místních obyvatel, uvedeme je do provozuschopného stavu a nabarvíme na růžovo,“ říká Martin Petřík ze sdružení Žijeme tady.

V květnu rozmístili první várku růžových kol, která byla přístupná zcela volně. Za dva dny je ale našli naházená ze skály do potoka. „Každé kolo má teď zámek s kódem, uživatel, který se u nás registruje, dostane kartičku se všemi kódy,“ vysvětluje, jak se poučili z řádění vandalů. Komunitní systém bikesharingu inspiroval další sdružení, které se chystá nápad rozvést na celopražskou úroveň a vylepšit ho pomocí mobilních aplikací.

Jak funguje bikesharing ve velkém popisuje u jednoho z karlínských stojanů majitel firmy Homeport Charles Butler: „Máme tu stanici pro osm kol. Ten, kdo má kartu nebo login a PIN, je zadá tady do klávesnice, půjčí si kolo, může jet, kam chce, a pak ho vrátí do jiné stanice.“ Stanice jsou napájené solárním panelem, kola mají speciální design, který je odolný vůči povětrnosti a nenáročný na údržbu. Jejich atypický rám navíc znesnadňuje krádeže. „Nemůžu říct, že to je nejkrásnější kolo na světě, je navržené, aby člověka odvezlo z jednoho místa na druhé. Ve větších systémech jezdí lidi průměrně čtyři kilometry. Na kole to jde podstatně rychleji než pěšky, často i rychleji než autem, pokud je zácpa. A není moc zajímavé pro zloděje,“ říká Charles.

Jeho firma vyvíjí i sofistikovanější půjčovny elektrokol se zabudovanými GPS moduly, které nabízejí další funkce. Přestože slaví úspěchy v zahraničí, firmě se zatím paradoxně nedaří prosadit bikesharing v místě, kde sídlí. „Bylo to plánováno na letošek. V Evropské unii jsou jen tři hlavní města, která nemají bikesharingový systém – Praha, Bukurešť a Sofie. Plánovalo se to, ale pak byly záplavy... Za normálních okolností už bych očekával, že tu bude. Takže snad brzo,“ doufá Charles.

„Tady poblíž funguje bikesharing pokud vím v Drážďanech, v Mnichově, ve Wroclawvi, v Krakově... Teď se završuje asi tříletý proces jeho vzniku v Budapešti, která se stala během posledních let městsko-cyklistickou Mekkou. I v tamních příšerných samosprávních a politických podmínkách se jim tam podařilo tohle zrealizovat,“ uvádí příklady z okolních zemí Vít Massare z o. s. Auto*Mat. Vznik bikesharingového systému na celopražské úrovni je podle něj spíš otázka příštího volebního období.

autor: Robert Candra
Spustit audio