Čechům zbývá hi-tech horečka

30. září 2013

Češi se bez ostychu mohou nazývat národem hi-tech hračičků. Skoro třetinu věcí si kupujeme přes internet, brzy bude mít každý desátý z nás tablet. Jsme ochotni vyplňovat nejcitlivější údaje, když se zapisujeme na pořadníky čekatelů na poslední verzi oblíbeného mobilního telefonu. Jak ale potvrzují odborníci, není to jen díky našemu zájmu, ale také kvůli nižší kupní síle.

„Při porovnání s Evropu Češi vydávají s velkou část svého příjmu na technologické výrobky a nebojí se jít do těch největších novinek,“ tvrdí Pavel Zentrich, ředitel spotřebitelského segmentu firmy Microsoft. Podle něj mají moderní technologie, objevování nového a snahu po dobrém řešení či vylepšení Češi prostě v krvi.

„Vždy záleží na zákaznické skupině. Když vyjedete mimo Prahu, anebo manažerské skupiny, tak ta situace je jiná. Ale je pravda, že na Západě je mobil prostě brán jako rize praktická věc,“ vysvětluje publicista Patrik Zandl. Ten upozorňuje, že například v Asii je mobil brán jako výrazný statusový symbol. „Díky naší slabší kupní síle se přibližujeme Asiatům. Je totiž pro nás levnější mít za statusový symbol mobil než dům, na který prostě nemáme.“

Česká high-tech horečka může v řadě případů souviset s obdobím totality, kdy si část generace kompenzuje období, kdy nebyla špičková technologie nedostupná. „Psychologové to popisují jako návrat do nezpracované události,“ vysvětluje psycholožka Marie Farková a doplňuje další možné příčiny hladu po technických novinkách. Kromě kompenzace a přirozeného zájmu může být velmi silným motivem také snaha o demonstraci statusu. „Prostě ukázat, že na to mám!“

„Telefon při šetrném zacházení může vydržet 5, 6 let i déle, ale zajímá mne, co nového výrobci přinesou. Prostě chceme držet krok s výrobcem,“ popisuje nejen svou zkušenost mediální zástupce firmy Alza.cz Karel Drda. Obchodní ředitel Mall.cz Tomáš Jeřábek, pak potvrzuje, že Češi dominují Evropě ve statistikách nákupů přes internet. „Dokonce jsme na tom lépe než Velká Británie nebo Francie. Aktuálně je to kolem 31 procent. Hodně se zajímáme o novinky a dost často vznikají pořadníky na nové modely, a to v řádech tisíců,“ popisuje Pavel Zentrich.

autor: zvl
Spustit audio