Ebenově černý elegán. Čech má v garáži jeden z nejstarších Volkswagenů

7. listopad 2016

Když Ondřej Brom viděl své auto poprvé, byl to vrak. Dnes se mu blyští v garáži a chtějí ho vidět novináři z celé Evropy. Je to jeden z prvních Volkswagenů, světový unikát. Přesně před 75 lety ho k narozeninám dostal skladatel berlínské operety Paul Lincke, oblíbenec říšského kancléře Adolfa Hitlera.

Brouk Ondřeje Broma je celý ebenově černý. Má černý lak, černé návleky na předních kruhových světlometech, černé poklice. Malé zakulacené auto je pečlivě naleštěné a v podzimním tlumeném světle se v něm odráží zašedlá obloha.

„Bratr jednou zavolal a řekl mi, že je na prodej skutečný válečný brouk. Tak jsme jeli a odvezli si ho,“ vypráví Ondřej Brom. Byl rok 1997 a on tehdy ještě vůbec nevěděl, jaký unikát si domů veze. Od mala si přál válečného brouka a teď jednoho opravdu starého měl. Jak moc, to mu začalo docházet asi před pěti lety.

Brom věděl, že nacisté za války razili na obě kapoty i karoserii auta stejné číslo. Žádné se mu ale nedařilo najít. Zkoušel speciální rentgeny, volal na ministerstvo vnitra. Nikdo mu nedokázal pomoct. Až si vzpomněl, že má kamaráda na kriminálce. „Nechám si namíchat nějaké chemikálie a přijedu,“ řekl Bromovi do telefonu.

Hákový kříž na značce

„Chodím se tam kochat“

Kamarád-technik přijel a společně se dali do dlouhé investigativní práce. Leptali karoserii kousek po kousku. Na přední kapotě objevili číslo 20. Přátelé ze Švédska zjistili, že s tímto vozem za války jezdil skladatel berlínské operety Paul Lincke. Hitlerův oblíbenec tehdy dostal Brouka ke svým 75. narozeninám dne 7. listopadu 1941 a o dva roky později i s autem přijel do Mariánských Lázní.


„V současné době je to nejstarší zachovalý sériový vůz na světě. Před mým autem jsou pouze čtyři prototypy.“ Jedním z nich je kabriolet Adolfa Hitlera, muže, který si výrobu Brouka ve 30. letech objednal. Na rozdíl od něj ale přežilo válku a dlouhou dobu to bylo nejprodávanější auto na světě.

„A teď vám to začne secvakávat,“ směje se Brom. V archivech vypátral, že Lincke zůstal na západě Čech do konce války, pak ho odsunuli spolu se sudetskými Němci. Auto v Československu už zůstalo. Dva měsíce po válce ho zabavil stát a Brouka převzal jistý pan Zdeněk Krásný, úředník státních lázní. Pak ho vlastnila rodina Tesařových a v roce 1958 stopa končí. O 40 let později koupil Brouka Ondřej Brom v Újezdě nad Černými lesy.

Číslo 20 má dnes Čech, který si před lety splnil srdečné přání mít starého Brouka. A teď mu v garáži stoji ten vůbec nejstarší sériově vyrobený. „Chodím se tam kochat,“ říká Ondřej Brom.

Jeden z nejstarších Brouků na světě u alsaských vinic
autor: msk
Spustit audio