Jste si jisti, že nemáte přetočený tachometr?

30. listopad 2016

Stočený tachometr má na českém trhu každá druhá ojetina. Otázkou je, zda lze manipulacím s počítadly najetých kilometrů zabránit. Skepse je na místě, změny se rodí ztuha.

Přesnými daty podle Ministerstva dopravy nikdo nedisponuje. Společnost Cebia je pravdě nejblíž. Její ředitel, Martin Pajer, uvádí, že stočených je 40 procent ojetin domácí provenience a 60 procent dovezených. Míra „úprav“ tachometrů se pohybuje mezi 50 až 120 tisíci kilometry.

Z času na čas se oživí diskuse o zavedení specifického trestného činu. Současné Ministerstvo dopravy toto řešení nepodporuje. Podle judikátu Nejvyššího soudu je podvodem každá úprava, která zvýší cenu vozu nejméně o pět tisíc korun. Už za současného právního stavu je možné stočení stíhat a trestat. Problém je „pouze“ v dokazování. Ministerstvo vidí cestu v osvětě a ve veřejné databázi informací z STK. Samo ji provozuje na adrese ministerstva, podmínkou je číslo posledního protokolu z technické kontroly.

Podle Martina Pajera z Cebie by trestnost stáčení nekalou praxi nevymýtila. „Lidé, kteří to chtějí dělat, si vždy cestičku najdou."

Naděje lze těžko vkládat i do chystané evropské směrnice o technických kontrolách. Měla by začít platit od května 2018. V první fázi přinese pouze možnost sdílet potřebná data napříč unijními zeměmi – k provedení a dotažení sama o sobě stačit nebude. „Směrnice nastavuje mezinárodní jednotný standard, jak má vypadat technická kontrola. Není to ještě propojení registrů,“ říká mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Výsledná praxe bude záviset na členských zemích. Sdílením dat by se nicméně dala ověřit alespoň zahraniční historie počítadel u dovezených aut.

Autobazar (ilustrační foto)

Jde o velké peníze

V celé EU platí systém 4-2-2, což jsou roky od výroby, kdy musí auto na technickou kontrolu. Podle dat o stavech tachometrů novějších aut nebude dostatek i v případě jejich sdílení. „Budou se třeba stáčet auta, se kterými v prvních letech jezdila manželka, pak s nimi firma udělala 200 tisíc, ale před prodejem se vesele stočí a nikdo tomu nezabrání,“ říká Martin Pajer z Cebie. Ministerstvo dopravy opatrně uvažuje o povinných záznamech i v autoservisech - třeba při garančních prohlídkách. Pro opravny by totiž tato povinnost představovala zátěž.


Bez nadsázky lze stavy tachometrů u ojetin považovat spíše za orientační. Zákazník autobazaru by měl mít před nákupem hlavu otevřenou, nechat si předložit dostupná data, poradit se s odborníkem, který provede fyzickou prohlídku vozu. Podle ředitele Cebie Martina Pajera je největší hloupostí nakupovat vůz přes inzerát a od cizího člověka.

Podle předsedy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého by zavedení trestnosti pomohlo. Ve všech zemích, kde k takové úpravě sáhli, podle něj došlo ke snížení výskytu tohoto nešvaru. „Pomohla by lepší evidence stavů kilometrů, třeba zápis najetých kilometrů při každé technické kontrole.“

Na internetu nabízejí úpravy tachometrů desítky firem. Zájemce je ale dnes už ani nepotřebuje. Upravit vlastní či firemní auto je snadné, trvá pár minut a potřebný program stojí kolem 3 tisíc korun. Nabízí se otázka, zda by nepřinesla řešení počítadla, která by stočit nešlo. Výrobci automobilů zatím touto cestou nejdou. A v celém byznysu jde o velké peníze.

autoři: luv , sch
Spustit audio