Cyklorádio: S kolem do vlaku

27. červenec 2016

Je to opravdu tak složité? Kdy je lepší sednout s kolem na vlak místo ho naložit na auto?

Není to tak složité, jak to možná na první pohled vypadá. Navíc skoro každý vlak už teď převáží kola. Až do vyčerpání kapacity.

Dříve se kola převážela jen v poštovních vozech. Takových vozů jezdí u nás na kolejích stále ještě dost a nabízejí takzvanou úschovu během přepravy. Postupně ale přibývá rekonstruovaných vozů, které nabízejí přepravu kola jako spoluzavazadla – většinou v rozšířených uličkách. Tam si kolo každý cyklista nakládá a vykládá sám. A sám si také na něj dává pozor. Dveře takového vagónu jsou označeny symbolem kola, uvnitř jsou pak háky.

Stejně jako samotný cestující cyklista musí mít svou jízdenku ve vlaku i kolo. Její cena se odvíjí od počtu kilometrů, které s kolem po kolejích popojedete. Pokud chcete mít jistotu, že se do vlaku i s kolem vejdete a spoj to umožňuje, tak si kupte i rezervaci pro kolo. Dálkové a mezinárodní rychlíky ji mají povinnou. Třeba mezi Prahou a Plzní, je to většina rychlíkových spojů. V pěkných víkendových dnech je koupě rezervace místa pro kolo v předstihu na místě. Mohlo by se vám stát, že se do vlaku nedostanete. Když si ale jízdenku koupíte doma přes internet, nemusíte být na nádraží tak brzy a hlavně si ušetříte frontu u pokladny. A ještě vás to bude stát méně. Vlakem se popovezete na začátek trasy a domů můžete dojet na kole. Žádný odjezd vlaku vás pak nebude popohánět, abyste byli na nádraží včas.

Pokud cestujete s kolem, měli byste vědět, že některé vlaky mají pro cyklisty jednu společnou místenku nazývanou „místo+kolo“. Při její koupi si rezervujete nejen místo pro sebe, ale také pro kolo. Zatímco vy například usedáte na sedadlo s číslem 96, vaše kolo by mělo viset na háku se stejným číslem.

Příště:
Ruce od šmíru ze řetězu: Jak dostat šmír ze řetězu z rukou? Uprostřed lesa, nebo u silnice, kde není voda?

autor: Radka Žáková
Spustit audio